Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
23 april 2022 19:30
Del på Facebook
PLASSJEF: Maxus Euniq6 er ikke kjempestor med sin lengde på 473 centimeter, men den innvendige plassen er det få andre elbiler som kan konkurrere med. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
PLASSJEF: Maxus Euniq6 er ikke kjempestor med sin lengde på 473 centimeter, men den innvendige plassen er det få andre elbiler som kan konkurrere med. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Maxus Euniq6 har knapt har noen konkurrenter i det hele tatt. Årsaken er kombinasjonen av pris og stort innvendig volum.

Folk som har ønsket seg en elbil med digert bagasjerom og god plass til fem personer, har så langt måttet gå for en av de største SUV-ene. Eventuelt har man kunnet velge blant biler som strengt tatt er varebiler, med en ekstra seterad. Med andre ord blir det enten dyrt eller ukomfortabelt.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Dermed har Maxus Euniq6 knapt noen konkurrenter. Denne SUV-en har god plass til fem passasjerer og et bagasjerom som rommer hele 754 liter. Dette er pakket inn i en bil som er 473 centimeter lang. Det betyr at Euniq6, i motsetning til digre kassebiler, er relativt grei å ratte rundt med. Og som ikke det er nok – den koster 370.000 kroner. Det er 50.000 kroner under den billigste versjonen av Teslas minste bil, Model 3.

For nordmenn flest er Maxus et ukjent merke, men man ser biler fra dem nærmest hver eneste dag. De leverer nemlig elektriske varebiler som brukes av mange, for eksempel Posten. Selskapet er kinesisk og en stor aktør på hjemmemarkedet, som en del av selskapet SAIC. Sistnevnte produserte over fem millioner biler i 2021. Euniq6 er den minste bilen i Maxus' modellrekke, og i Kina får man den også med fossilmotor.

Ikke stusslig

Når en bil blir så billig, er det fort gjort å tro at det er stusslige saker – og det kunne det kanskje ha vært for noen år siden. Da ville bilen hatt en rufsete, støyende og svak bensin- eller dieselmotor, som hadde vært koblet opp mot en girkasse av tvilsom kvalitet.

I elbilenes verden er alt annerledes. Girkassen er selvsagt ikke er et element, bortsett fra at den skal få bilen til å gå forover eller bakover, og elmotoren er lydløs. I tillegg ligger det i elmotorens natur å gi umiddelbare krefter, så selv 177 hestekrefter holder mål her. Det henger også sammen med at bilen bare veier 1,9 tonn, noe som er ganske lite til elbil å være.

Utvendig har Maxus holdt seg til en nøytral SUV-design helt uten noe fjas. Dette er en bil som sklir inn i mengden, men den ser ikke billig og kjip ut. Heller ikke innvendig er det noe som tyder på at Euniq6 hører hjemme i tilbudskroken. Design og materialvalg er helt fint, med skinn og sømmer på dashbordet og velfungerende digitale skjermer. Her og der kan man likevel merke at det er en budsjettbil, den kommer for eksempel ikke med et integrert navigasjonssystem. Her må man koble opp Apple Car Play eller lignende med kabel fra mobilen.

Grovbrød med brunost

På veien er bilen helt adekvat. Det er tydelig at den ikke er bygget på et videre sofistikert understell, det er ikke en bil man pusher inn i en sving. Prøver man seg på det, forstår man at kjøreegenskaper er noe som krever ekstra innsats fra ingeniørenes side. Samtidig er dette virkelig ikke en bil man kjøper hvis skarpe egenskaper på en gøyal vei er mål nummer én. Euniq6 er grovbrød med brunost, ikke rekesmørbrød.

Annonse
Annonse

I tettbygd strøk skinner det igjennom at bilen er ganske enkel. Å kjøre over en fartshump medfører nemlig knirkelyder fra understellet.

Bilen fungerer ellers supert ved jevn kjøring. På motorvei blir det en del hjulstøy, men med fraværet av motorlyd er det fredeligere enn i de aller fleste fossile variantene av SUV-er for massene.

Fornuft

Batteripakken på 70 kWt skal gi en rekkevidde på 34,5 mil, ifølge brosjyren. Det som er verdt å merke seg her, at produsentens tall faktisk stemmer temmelig godt med virkeligheten. I løpet av tiden vi hadde testbilen, ble snittforbruket 1,96 kWt per mil. Med en nettobatterikapasitet som ligger rett under 70 kWt, er snittforbruket rimelig tett på det som blir lovet.

Bilens virkelige partytriks finner vi bakerst. Bagasjerommet viser seg å være stort, men ikke gigantisk, når vi åpner bakluken. Knepet er at man kan løfte opp gulvet, der det åpenbarer seg nok et stort rom. I tillegg er det et rom under det igjen, der man kan legge ladekablene. Det siste er neppe lurt hvis man faktisk har fylt opp hele kapasiteten med ting og tang. Da blir det mye knot hvis det viser seg at man trenger kablene før bagasjen skal ut.

Euniq6 er et utpreget fornuftskjøp, en bil for dem som leser reklamebladene før morgenavisen. Samtidig er den overraskende lite spartansk. Både glasstak, trådløs mobillading og elektrisk justering av førersetet er standard. Så får man bare leve med at bilen knirker seg over fartshumper og mangler navigasjon som kan planlegge en tur med ladestopp. Man får gjerne det man betaler for, men med Euniq6 er det fristende å si at man få mer.

Tekniske data

Maxus Euniq6
Pris: 369.900.-
Motor: Elmotor. 177 hk. 310 Nm.
Batteri: 70 kWt
Maksimal ladefart: 120 kW
Rekkevidde: 345 kilometer
Toppfart: 160 km/t
Mål (LxBxH): 4735/1860/1736 mm
Bagasjeplass: 754 liter
Vekt: 1885 kilo
Tilhengervekt: 400

Pluss og minus

+

Plass
Pris
Fornuft

Kjøreegenskaper
Mangler navigasjon

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse