Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
28 april 2022 13:00
Del på Facebook
TACOSTIL: Ceviche er opprinnelig fra Peru, men her er serveringsmåten inspirert av mexicansk fisketaco. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
TACOSTIL: Ceviche er opprinnelig fra Peru, men her er serveringsmåten inspirert av mexicansk fisketaco. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Rå sjømat marinert i lime er utgangspunktet for mange varianter av ceviche. Her får du en versjon som er inspirert av fire land.

Tigermelk. Det klinger både snodig og litt farlig. Men heldigvis for produsentene har tigermelk – eller «leche de tigre» som det heter på spansk – ingenting med melking av tigere å gjøre.

Annonse
Annonse

Leche de tigre den sausen man bruker til ceviche i Peru. Variantene av ceviche er mange, og jeg foretrekker å lage min variant basert på nikkei-typen. Nikkei er peruansk ceviche med innflytelse fra det japanske kjøkkenet. Sammenlignet med den tradisjonelle peruanske cevichen er nikkei-ceviche litt mer kompleks.

Tradisjonelle varianter av ceviche består ofte bare av limesaft, kondensert melk og chili i tillegg til fisken/muslingen/skalldyret, bønner og urter. Her kan sausen etter min mening bli noe kantete og monoton.

Men når man legger til litt soyasaus og fedme fra sesamolje, pluss hete fra ingefær i tillegg til chilien, heves hele retten til et nytt nivå. Men man kan gå videre fra Nikkei-varianten også, og det er det vi skal gjøre her. For hvorfor holde seg til etablerte oppskrifter, hvis smakene blir enda bedre etter en videreutvikling? Selv opplever jeg ofte at det funker aller best å krysse ulike kjøkkener, og gjerne flere enn to.

Så i tillegg til å bygge på den peruanske teknikken og historien, med et tillegg av utpreget japanske smaker, har jeg også latt meg inspirere av mexicansk fisketaco, både når det gjelder tilbehør og serveringsmåte. For å gjøre forvirringen komplett har jeg lagt inn en typisk norsk råvare – sjøørret – og skal jeg si det selv, så sitter kombinasjonen som ei kule!

I stedet for sjøørret kan du godt bruke sei, kveite, laks, råreker eller makrell. Sistnevnte er nok min ceviche-favoritt i makrellsesongen, som er rett rundt hjørnet. Makrellen er nemlig feit nok til å gi den harde syren litt å jobbe med, dermed blir balansen i retten helt perfekt. Men makrell er som kjent kraftig på smak, så her vil jeg sterkt anbefale å bruke blodfersk fisk. Har makrellen fått ligge litt, utvikler den så mye smak og lukt at det kan bli uappetittlig å spise kald og rå. Da egner den seg bedre for grillen eller stekepannen.

(UNDERSAK/OPPSKRIFT) Ørret i tigermelk

Ingredienser (2 personer)

200 g ørretfilet

4 lime

1 rød chili

1 tommel ingefær

2 ss sesamolje

4 ss soyasaus

Annonse
Annonse

0,5 dl kondensert melk, usøtet

1 ss sriracha-saus

1 hvitløksfedd

1 avokado

1 boks kokte, hvite bønner

8 store blader hjertesalat

1 bunt koriander

4 ss sprø løk (fra pose)

Framgangsmåte

Ha kondensert melk, sriracha, sesamolje og soyasaus i et desilitermål, eventuell en egnet beholder. Tilsett revet ingefær og en rød chili uten stilk og frø, samt saften av to lime. Kjør blandingen godt sammen med en stavmikser. Oppbevar sausen kjølig fram til bruk.

Skyll de kokte bønnene godt i kaldt vann før du legger dem i en beholder sammen med avokado, saften av en lime, litt salt og halvparten av korianderen. Kjøre dette også sammen med stavmikser til du har en jevn og fin puré. Smak til med salt.

Fisken kutter du i terninger, cirka 2 x 2cm, og legger i en bolle. Skvis over limesaft til all fisken er dekket, og sett bollen i kjøleskapet i minimum 10 minutter, slik at fisken marineres og syltes i limesaften. Når fisken er klar, siler du av all overflødig væske og vender inn marinaden av kondensert melk. Smak til med salt og eventuelt mer limesaft om nødvendig.

Anrett avokadopureen i bunnen av vaskede og tørkede hjertesalatblader, legg fisken med sausen oppå, og avslutt med sprø løk og grovhakket koriander.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse