Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
09 juni 2022 13:00
Del på Facebook
RØMMEBRØD: Med rømme og kremost får gammelt lavashbrød nytt liv. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
RØMMEBRØD: Med rømme og kremost får gammelt lavashbrød nytt liv. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Går du for gladkarbo framfor lavkarbo, må du få lavash inn i brødmenyen din.

I hverdagen er brød ofte en litt anonym såle for andre godsaker, men denne gangen er det motsatt: Brødet er stjernen!

Annonse
Annonse

Lavash er et flatt brød som brukes mye blant annet i det armenske, iranske, kirgistanske, kurdiske og tyrkiske kjøkken. Det er ikke gjæret, men består av en enkel deig av mel og vann, litt salt og i noen tilfeller sesamfrø.

Deigen blir rullet i runde emner og får hvile lenge, så den blir litt mindre elastisk. Så kjevles den ut til rektangulære flater som tradisjonelt stekes i egne ovner. Deretter blir brødet fylt og rullet sammen.

Nystekt lavash fås kjøpt i mange asiatiske butikker i Norge. Brødet er mykt og godt i timene etter steking, men allerede neste dag er det tørt og seigt. Derav fyllet – den tørre lavashen våkner nemlig til liv igjen når den fylles med ulike ingredienser. I ukas oppskrift bruker vi en feit, smaksrik blanding av rømme og kremost, og steker brødet sprøtt i godt, saltet smør.

Her tar vi utgangspunkt i ferdigkjøpt lavash, men hvis du ikke får tak i det, anbefaler jeg å lage brødet selv etter en av de mange oppskriftene som finnes på nettet. Stek det gjerne på en sveletakke eller i en pizzaovn. Har du ikke det, kan du bruke en non stick-stekepanne eller stekeovn på høy varme.

Dette brødet er temmelig vanedannende og egner seg til det aller meste. Du kan for eksempel spise det sammen med en kremet, fløyelsmyk hummus, gjerne en som er kokt sammen med litt rødbeter for ekstra smak og farge. Eller du kan bruke andre vegetariske dipper og rører som tzatziki eller «baba ganoush» av aubergine. Du kan også gå den nordiske veien med en skagenrøre av reker og løjrom. Har du lyst på litt mer kjøttfylde, kan nyte lavashen sammen med en postei av kyllinglever eller en grov paté av svin – gjerne en klassisk, krydret rilette av svineribbe kokt i andefett.

Jeg er en sucker for godt brød generelt, det må jeg bare innrømme. Nystekt surdeigsbrød med en raus mengde smør på er noe av det beste jeg kan spise – mer komplisert er det ikke.

Annonse
Annonse

Mitt prosjekt for sommeren er å gå til anskaffelse av en pizzaovn til hagen. Det er nemlig så mange typer gode brød som krever steinovn og høyere temperatur enn man får i en vanlig kjøkkenovn. Nå ser jeg fram til å lage lavash, indisk naan, maneesh, pita og selvfølgelig ekte italiensk pizza hjemme. Sommeren blir en eneste lang gladkarbodiett!

Pannestekt «rømmebrød» med krabberøre og agurk

Ingredienser (2 personer)

4 lavashbrød – gjerne to-tre dager gamle
50 g kremost naturell
50 g rørosrømme
2 ss finrevet pepperrot
200 g krabbekjøtt (reker om du ikke har krabbe)
0,5 agurk
1 grønn chili
2 ss majones
1 ss seterrømme
1 liten bunt gressløk
1 sitron
2 ss meierismør
salt
kajennepulver
gjøkesyreblader (kan sløyfes)

Framgangsmåte

Bland sammen rørosrømme, kremost og pepperrot, og smak til med salt.

Spre et tynt lag på ett av brødene, og legge et til på toppen. Klapp «sandwichen» godt sammen, så alt henger fast. Kle den så med plastfolie, og la den ligge i kjøleskapet en times tid før bruk.

Heng krabbekjøttet i en finmasket sil over en bolle i kjøleskapet, gjerne over natten. Poenget er at krabbekjøttet skal slippe overflødig væske. Legg det silte krabbekjøttet i en bolle, og vende inn majones og rømme.

Skrell en halv agurk, og del den i to på langs. Bruk en skje for å skrape vekk agurkkjernene. Kutt det faste kjøttet i små terninger med en god kniv. Vende terningene inn i krabbemiksen sammen med finsnittet gressløk og finhakket grønn chili uten stilk og frø. Smake til med salt, kajennepulver og frisk sitronsaft.

Ved servering varmer du opp en stekepanne, og kutte til brødet så det passer i pannen. Stek brødet sprøtt på begge sider i smør, og server det umiddelbart sammen med krabberøren. Ha gjerne på et dryss av gjøkesyreblader som kan plukkes i skogen nå.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse