Annonse
NTB
Tema
NTB
30 juli 2022 19:30
Del på Facebook
SNART: Nissan har fra før av over 70.000 elbiler på norske veier, og snart er Ariya på plass, en bil som treffer midt i familiesegmentet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
SNART: Nissan har fra før av over 70.000 elbiler på norske veier, og snart er Ariya på plass, en bil som treffer midt i familiesegmentet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Til høsten kommer en rekke nye elbiler med spesifikasjoner og priser som kan treffe veldig godt i Norge.

Høsten byr på flere nye elbilmodeller som kan bli svært populære i Norge. Et par av dem skulle egentlig vært i butikkene allerede i sommer.

Annonse
Annonse

Toyota bZ4x – merkets første masseproduserte elbil, på størrelse med de siste åras bestselger RAV4 – hadde opprinnelig leveranser fra i sommer. Så viste det seg at det er problemer med boltene som fester hjulene til bilen, noe som gjør at hjulene kan falle av. Dermed ble det bråstopp for kundeleveringene. Hva som skjer nå, er uklart.

– Vi har ikke noe mer informasjon om når vi kan begynne utleveringer av biler til kunder, sier Espen Olsen, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.

For Subaru er det lik problemstilling med Solterra, dette nemlig omtrent samme bil som bZ4z – ettersom de to bilene er bygd på samme plattform.

– Vi leverer ut biler så snart Subaru får løst problemet. Jeg kan dessverre ikke per nå si når dette blir, sier Torbjørn Lie, daglig leder i Subaru Norge AS.

Nissan med familiebil

En potensiell storselger som helt sikkert kommer, er Nissan Ariya, en mellomstor SUV. Marina Maneas Bakkum, kommunikasjonssjef hos Nissan i Norge, sier de har tatt imot bestillinger på utvalgte varianter av bilen en stund, og i disse dager åpner de for alle utgavene.

– De som har bestilt biler så langt, kan forvente å få dem levert i år. De som bestiller nå, må nok regne med å vente til begynnelsen av 2023.

Ariya kommer med to batteripakkestørrelser, på 63 og 87 kWt, og har mulighet for firehjulstrekk i kombinasjon med den største. Oppgitt rekkevidde er 40 mil på den minste, med en startpris på 400.000 kroner. Versjonen med det store batteriet skal ha 50 mils rekkevidde, og her starter prisen på 490.00 med tohjulstrekk og 520.000 med firehjulstrekk.

– Vi har ikke helt klart tall på hvor mange vi forventer å levere i år, det er noe avhengig av produksjon og transport. Men jeg kan si såpass at Norge er prioritert og vil få tildelt en stor del av produksjonen nettopp for å dekke etterspørselen.

Folkevognbuss

Den store nyheten fra Volkswagen i år er ID. Buzz. Dette er «folkevognbussen» med elektrisk drivlinje.

– Interessen for både personbilvarianten ID. Buzz og nyttekjøretøyet ID. Buzz Cargo har vært veldig god. Det er spesielt gledelig å se at mange håndverkere nå virkelig tar del i det grønne skiftet og bestiller ID. Buzz Cargo, sier Lars Joakim Hanssen, kommunikasjonssjef for Volkswagen i Norge.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Prisen på personbilvarianten er 484.000 kroner. Den har en batteripakke på 77 kWt og en rekkevidde på 42 mil. Varebilen starter på 453.000 kroner.

– Etter planen skal de første kundebilene komme til Norge i slutten av september eller begynnelsen av oktober.

To store

Både Volvo og Polestar skal komme med nye elbiler, laget på samme plattform. Polestar 3 vises offisielt i oktober, og produksjonen starter tidlig i 2023. Selskapet kaller bilen «en stor high-end luksus-SUV», med en forventet rekkevidde på mer enn 60 mil.

Volvos versjon har ikke fått noe navn ennå, men modellen skal ta over etter XC90.

– Vi skal vise fram en ny, stor, helelektrisk SUV senere i år. Leveringstidspunkt til Norge og navnet offentliggjøres på et senere tidspunkt, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo.

Kia og BMW

Kia stiller med en ny e-Niro på tampen av året. Effekt og batteristørrelse er lik det man finner i den utgående varianten, med 204 hestekrefter og et batteri på 64 kWt. Det betyr at rekkevidden også er så å si lik, med 46 mil. Bilen kommer med fem utstyrsnivåer og er priset fra 379.900 til 449.900 kroner.

Ved årsskiftet kommer også BMW med en ny modell, BMW iX1, deres minste elbil etter at i3 nylig ble pensjonert. Dette er en kompakt-SUV, med et forbruk fra 17,3 til 18,4 kWt avhengig av utstyr. Det gir en rekkevidde på mellom 41 og 44 mil. Ladefarten er inntil 130 kilowatt. Prisen starter på 479.000 kroner.

– Produksjonen begynner i november, med påfølgende lansering. Vi starter utleveringer umiddelbart, men vil være tydelige på at det i stor grad betyr fra starten av 2023 for mange kunder, sier Marius Tegneby, kommunikasjonssjef hos BMW i Norge.

Nye merker

Så er det et par helt nye bilmerker på gang. Kinesiske Voyah åpnet på forsommeren et showroom i Oslo, og første bilmodell ut er Free.

– Vi håper å levere ut 250 til 400 biler i år, og rundt 1500 neste år, sa Lars Mabro Carlsson, salgssjef for Voyah i Norge, da de åpnet i Oslo.

Free er en stor SUV som er 490 centimeter lang og har en batteripakke på 106 kWt. Rekkevidden anslås til 53 til 55 mil. En så å si fullutstyrt bil koster 719.000 kroner. Det betyr at den skal konkurrere mot for eksempel Audi e-tron SUV. Voyah opplyser at en bestilling innen august skal gi bil før nyttår.

Det er mulig at også Fisker rekker å komme til Norge før året er omme. Det har vært åpent for reservasjoner av Ocean en stund, prisene ble også kjent mot slutten av fjoråret. Bilen går i produksjon i november. Billigste utgave starter på 372.000 kroner og har en rekkevidde på 44 mil, mens Ocean Ultra med 61 mils rekkevidde og firehjulstrekk starter på 510.000.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse