NAF og Motor har sammenlignet rekkevidde og bilpris. Prisen per kilometer viser seg å variere enormt mellom ulike modeller.
Rett før sommerferien gjorde NAF og Motor en sommertest av 31 elbiler. I etterkant har de regnet på hvilke modeller som gir mest rekkevidde per krone, altså listepris satt opp mot hvor langt bilene er i stand til å gå uten å lade.
Bilen som fikk mest ut av hver krone, var MG ZS EV. Med en rekkevidde på 443 kilometer ble prisen per kjørte kilometer 789 kroner. Bilen har en startpris på 347.990 kroner.
– Dette viser at mange av budsjettbilene gir deg god valuta for pengene. På topp-ti-listen er det flere rimelige biler som Maxus Euniq6, Cupra Born og Renault Mégane i tillegg til MG, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding.
Av de ti bilene som gir mest rekkevidde for pengene, koster halvparten under 500.000 kroner.
De dyreste
– Med momsreglene som kommer fra 2023, vil bilene som koster under en halv million, få en ytterligere gevinst på kilometerprisen, mener Nils Sødal.
På andreplass kom Polestar 2 LR Single Motor med 918 kroner per kilometer, mens Kia EV6 RWD havnet på tredje med 949 kroner.
Bilene som jevnt over gir minst valuta for pengene når det gjelder rekkevidde, er de bilene som koster mest. Klart dyrest ble Porsche Taycan 4 Cross Turismo, med 3175 kroner per kilometer. Prislappen på testbilen var 1.279.500. Mercedes EQS og EQE, har lang rekkevidde, men var også blant testens aller dyreste biler, noe som gjorde at de kom dårlig ut i denne sammenligningen.
– Rekkeviddekongene i elbiltestene til NAF og Motor er kostbare biler. De kjører lengst, men gir deg ikke flest kilometer for pengene, konkluderer Sødal.