Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
03 september 2022 19:30
Del på Facebook
NYKOMMER: Voyah etablerte seg med sin første butikk i Norge rett før sommeren, og de første kundebilene av Free kommer i løpet av året. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
NYKOMMER: Voyah etablerte seg med sin første butikk i Norge rett før sommeren, og de første kundebilene av Free kommer i løpet av året. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Voyah vil presse seg inn blant de etablerte kvalitetsmerkene. Selv om design og kvalitetsfølelse holder mål, viser vår test at ikke alt er helt på stell ennå.

De nye bilmerkene fra Kina kommer som perler på en snor. I gamle dager dukket det knapt opp nye bilmerker i Norge overhodet, men nå har nesten ti kinesiske bilprodusenter rullet inn her i landet på et par år.

Annonse
Annonse

Foreløpig siste kandidat er Voyah. Merket er en del av det statseide selskapet Dongfeng, og målsettingen er å lage elbiler i premiumsegmentet. Første modell ut er Free, en SUV på størrelse med Audi e-tron SUV, som den skal prøve å kapre markedsandeler fra.

For selv om det kommer stadig nye bilmerker hit, er det ikke slik at bilmarkedet vokser parallelt med et stadig større utvalg. Det blir mange som skal slåss om kundene. Om det er plass til alle, er heller tvilsomt. Hvem som vil klare seg over tid – de etablerte produsentene eller nykommerne – er ikke lett å si.

Stilig design

Debutanten Voyah Free prøver seg med en fresh design. Her har blant annet Italdesign Giugiaro hatt en finger med i utviklingen og tilført noen elegante detaljer. Bilen er ikke like spesiell i uttrykket som konkurrenten BMW iX, men noe mer spenstig enn Audien. Fronten gir inntrykk av en stor og kostbar bil, ikke ulik Maserati Levante, mens bakenden har en original vri på c-stolpen og en taklinje som er presset ned, slik at bilen får en coupé-aktig avrunding. Til en SUV å være er silhuetten stilig.

Også innvendig leverer Free på premiumhyllen. En skjermplanke som går i hele dashbordets bredde, gir et rydding inntrykk. Midtkonsollen er noe mer kaotisk, men har det man forventer av funksjoner, som ladeplate, funksjonsknapper og koppholder.

Hvor brukervennlig skjermen er, er litt vrient å vurdere foreløpig. Bilen er rett og slett ikke helt fornorsket ennå, slik at enkelte ting ikke er på plass slik de skal være mot slutten av året, når de første kundene får bilene sine.

Til nå har merket kun hatt én butikk, i Oslo sentrum, men dette vil utvides fortløpende. I disse dager åpner agentrepresentasjon i Drammen, Trondheim, Gjøvik, Hamar og Sarpsborg.

Stor motor

Modellen som skal tilbys i det norske markedet, er så å si fullutstyrt og koster 719.000 kroner. Batteripakka er på 100 kWt, noe som skal gi en rekkevidde på 50 mil med en ladefart på 125 kilowatt. Snittforbruket er oppgitt til 1,7 kWt per mil, under vår testtur endte vi opp med 1,9. Det betyr uansett at Voyah Free går lengre enn en tilsvarende priset Audi e-tron SUV eller BMW iX.

Annonse
Annonse

I det norske markedet er det også viktig med henger, og Free kan dra 1840 kilo og ha taklast på 75 kilo. Bilen er utstyrt med luftfjæringer som tilpasser bakkeklaringen etter hva slags kjøremodus man har valgt. Bagasjerommet tar 560 liter, i tillegg har bilen en ganske dyp frunk foran, som for øvrig har et merkelig simpelt lokk.

Ikke overraskende har Free også en solid dose hestekrefter, slik det som oftest er i slike store el-suver. De to motorene gir en samlet effekt på 490 hestekrefter. Så selv med en vekt på drøyt 2,3 tonn gjør bilen null til hundre på 4,4 sekunder.

Komfort framfor sportslighet

Det er selvsagt mulig å få Free til å skyte ut av startblokkene, mens selv i den mest sportslige innstillingen kjennes den ikke vill. Det er en bil som bevarer komforten på en god måte. Lydisoleringen er dessuten veldig god, så det er fredelig i kupeen.

I by merker man at b-stolpen, altså den som er mellom de to dørene på siden, er ganske bred. Dermed stjeler den sikt når man skal svinge ut på en vei. Sikten bakover er heller ikke all verden.

Som en stor familie-SUV har Free mye å by på. Både utseende og opplevd kvalitet gjør at den kvalifiserer til premiumsegmentet. Og de siste årene har vist at norske bilkunder er villige til å gå for produsenter de ikke hadde hørt om i går. At Voyah Free skal i konkurranse med svært veletablerte merker, og noen kinesiske nykommere, betyr med andre ord ikke at den er sjanseløs. Men da blir det viktig at all teknologi er på plass før kundene får bilene i løpet av november. Det har ikke alltid har vært tilfelle med andre debutantmerker på det norske markedet.

Tekniske data

Voyah Free
Pris: 719.000.-
Pris testbil: 733.900.-
Motor: To elmotorer. 490 hk. 650 Nm.
Batteri: 100 kWt
Maksimal ladefart: 125 kW
Forbruk: 1,7 kWt/mil
Rekkevidde: 500 kilometer
Toppfart: 200 km/t
0-100: 4,4 sekunder
Mål (LxBxH): 4905/1950/1646 mm
Bagasjeplass: 560/1320
Vekt: 2340 kilo
Tilhengervekt: 1840 kilo

Pluss og minus

+

Raft utseende
Kvalitetsfølelse
Plass i kupeen

Ukjent merke
En del teknologi må på plass før leveransene starter

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse