Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
01 september 2022 13:00
Del på Facebook
IDIOTSIKKERT: Bruker du riktig metode, kan du være sikker på at kyllingen verken blir over- eller understekt. Foto: Heiko Junge / NTB
IDIOTSIKKERT: Bruker du riktig metode, kan du være sikker på at kyllingen verken blir over- eller understekt. Foto: Heiko Junge / NTB

Er du ikke frankofil allerede, blir du det etter å ha laget denne retten.

Av og til trenger jeg frankofilt påfyll i hverdagen. Det behøver ikke bety de franske klassikerne, for meg handler det mer om råvarene og hvordan jeg jobber med dem på kjøkkenet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Jeg merker det på hoftene – jeg beveger meg annerledes, i et skjæringspunkt mellom myke, intuitive rytmer og militante, presise, effektive bevegelser. Og jo franskere jeg føler meg, desto mer ligner arbeidsprosessen på en dans. Snakker du til meg idet jeg øser brusende, nøttebrunt smør over ett stykke kjøtt i pannen, eller når jeg lar mengden fløte som går i sausen, bikker over i et deilig hedonistisk format, da er det like før jeg svarer deg på, ja, fransk.

Men når det kommer til kyllingbryst, kan den intuitive framgangsmåten være skummel. Det er nemlig veldig lett å tråkke over grensen mellom understekt og overstekt. Med mange års erfaring lærer man seg riktignok å «vite» når kyllingbrystet vil være perfekt etter en liten hvilepause fra ovnen eller pannen. Men slik viten er ferskvare. Om man ikke steker sensible råvarer som kyllingbryst ofte nok, blir erfaringen rusten og sluttproduktet varierende.

Og slik kan vi ikke ha det. Viktige ting som stekegrad bør rett og slett ikke overlates til tilfeldigheter eller flaks. Derfor har jeg utviklet en nærmest idiotsikker måte å lage perfekt kyllingbryst på. Følg den, og du er garantert saftig kjøtt med mørt, smakfullt og sprøtt skinn.

Hemmeligheten er å marinere kyllingbrystet i lake først. Jeg bruker en saltlake med sukker, sennep, krydder og urter. Etter fire timer i laken kan brystet tørkes godt og bakes på lav temperatur i ovnen før steking. Slik blir kjøttet garantert mørt, samtidig som du har god kontroll på prosessen. Det blir nesten som å lage noe i en sous vide-maskin før man steker det i panne. En annen fordel er at man kan bake kyllingen og kjøle den raskt ned, for å steke den senere. Det gjør logistikken mye enklere om man skal lage mat til mange.

God mat handler forresten ofte om god logistikk. Legger du til de rike smakene, den perfekte teknikken, balansen i fedme, salt og syre, og variasjonene i teksturer og tygg i retten, da kan du trygt rope folk inn til middag!

Kyllingbryst med kremet løksaus, bønner og østerssopp

Ingredienser (2 personer)

2 kyllingbryst med skinn
1 ss pepperkorn
1 bunt timian
4 kvister rosmarin
30 g dijonsennep
50 g salt
15 g sukker
4 dl vann

---

Annonse
Annonse

0,5 pose sprøstekt løk
5 dl kremfløte
1 dl mørk kyllingkraft
soyasaus
salt
sitronsaft

----

150 g østerssopp
1 liten bunt aspargesbønner
smør og solsikkeolje til steking
hvitløk til steking
timian til steking

Framgangsmåte

Knus pepperkorn grovt sammen med timian og rosmarin i en morter. Ha dette i en blandebolle og tilsett sennep, salt, sukker og vann. Rør det sammen til alt har løst seg opp.

Tørk kyllingbrystene godt på kjøkkenpapir før du legger dem ned i laken. La dem marinere cirka 4 timer i kjøleskap. Løft dem deretter ut av laken, og tørk dem godt før du legger dem på et stekebrett eller en rist. Bak kyllingbrystene i ovnen på 70 grader i 35 minutter. La dem avkjøle seg på kjøkkenbenken om du skal bruke dem direkte. Skal de brukes senere, kan du avkjøle og oppbevare dem i kjøleskap.

Begynn så på sausen. Start med å varme fløten opp mot kokepunktet og tilsette den sprø løken (samme type som du bruker på pølse i brød). La det få simre og redusere til cirka halv mengde. Kjør denne fløteblandingen sammen med en stavmikser, og sil den i en finmasket sil.

Tilsett kyllingkraften til fløtebasen, og kok opp. Smak til med litt soyasaus, sitronsaft og salt. Sausen blir best om du rett før servering gir den en runde med stavmikseren, så den blir lett og luftig.

Rens soppen og aspargesbønnene. Dette kan kuttes i den formen og størrelsen du selv ønsker. Ved servering stekes det i litt smør og smakes til med salt. Bønnene kan med fordel kokes i forkant i godt saltet vann i 2 minutter, før du avkjøler dem i kaldt vann.

Ved servering stekes kyllingbrystet i en varm stekepanne med noen spiseskjeer solsikkeolje og ganske raust med smør. La smøret bruse, og stek kyllingen på skinnsiden mens du øser det varme smøret over. Tilsett gjerne noen hvitløksfedd og kvister med timian til smøret, det gir en fantastisk smak og aroma til kjøttet. Stek kyllingbrystet til det er sprøtt i skinnet og gyllent rundt det hele. La det hvile i 2 minutter, og server umiddelbart sammen med luftig kremsaus og stekte grønnsaker.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse