Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
03 november 2022 13:00
Del på Facebook
FULLVERDIG KOST: Trikser du litt med ferdignudlene, blir måltidet både mye sunnere og mye bedre. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
FULLVERDIG KOST: Trikser du litt med ferdignudlene, blir måltidet både mye sunnere og mye bedre. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Med grønnsaker, egg og ingefærsmør rykker ferdignudlene opp i en helt annen liga.

Jeg sitter ikke på noen tall her, men har inntrykk av at de aller fleste studenter kan vitne om et enormt inntak av nudler. De små, billige ramen-pakkene med både kjente og ukjente merkenavn har nærmest blitt et symbol på en fase i livet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Dette tar jeg som en utfordring – både kulinarisk og ernæringsmessig. I utgangspunktet er jo ferdignudler et elendig måltid, bestående primært av karbohydrater og ikke spesielt sunne fettkilder. Metthetsfølelsen varer kort, og man får i seg svært få gode næringsstoffer.

Men det er så lite som skal til! Ekte ramen skal vi ikke lage denne gangen. Det fremstår kanskje som enkelt, men som medeier i en ramenrestuarant kan jeg fastslå at tilberedningen er ekstremt tidkrevende: Nudlene skal både lages og modnes, det skal kokes kraft i et døgns tid, og man skal smaksette buljongen med japanske aromatiske sauser man har laget av soya, eddik og garum. Gjør man alt dette skikkelig, kan det hele ta opptil tre måneder!

Så mye tid til matlaging og planlegging har i hvert fall ikke jeg hjemme, og der jeg nok på linje med de fleste. Derfor har jeg laget en oppskrift for alle som vil jukse litt – men som vil gjøre det med stil.

Først og fremst er det nok en fordel å kjøpe andre nudelpakker enn de du får på din vanlige dagligvarebutikk. Asiatiske butikker importerer bedre varianter med tykkere, diggere nudler. Man bør også skaffe seg noen gode sauser på glass, som black bean-saus, xo-saus og crispy chilisaus. Med disse kan man enkelt få litt ekstra kropp og snert i suppa. Men den enkleste ingrediensen man bør tilsette er fett. I roman får man ofte fettet fra kylling, svin eller and. Her gjør jeg det enkelt og bruner smør sammen med hvitløk, chili og ingefær til et spicy, aromatisk smør. Lettbrunet smør får en deilig nøttekarakter.

Sammen med grønnsaker og egg blir dette utmerket hjerneføde – både for studenter og andre som trenger raske, men gode måltider.

Jukseramen med sprø grønnsaker og smilende egg

Ingredienser (2 personer)

Annonse
Annonse

2 pakker hurtignudler (helst en god type)
1 ss lao gan ma (black bean-saus)
1 tommel ingefær
2 fedd hvitløk
1/4 rød chili
4 ss meierismør
1 gulrot
2 vårløk
1 liten bunt koriander
1/4 agurk
2 ss riseddik
1 ss sukker
1 ts tabasko
en klype salt
2 egg

Framgangsmåte

Del agurken i fire lange stolper, og knus dem lett med flatsiden av kniven. Legge dem i en bolle, og dryss over litt salt, sukker, eddik og tabasko. Gni dette godt inn i agurken, og la den marineres i kjøleskapet.

Skrell gulrot, og kutt den opp slik: Først i tynne skiver, deretter legges skivene oppå hverandre på skjærefjøla og kuttes i lange strimler.

Vårløken kuttes i tynne skiver. Koriander vaskes, tørkes og rives opp i grove blader.

Finkutt hvitløk, ingefær og chili, og legg dette i en liten kjele sammen med smøret. La det bruse til smøret får en lett brunet farge. Hell det over i en bolle for å stanse bruningen.

Legg eggene forsiktig ned i kokende vann, og la dem koke i 6–7 minutter avhengig av størrelsen. Kjøl dem deretter raskt ned i kaldt vann. Skrell og del dem i to ved servering.

Følg anvisningen på nudelpakken, og kok dem i kraften rett før servering. I en serveringsbolle legges en skje med black bean-saus og noen spiseskjeer med det aromatiske smøret. Hell nudlene i bollen, og topp med tilbehøret.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse