Tesla Model Y og Volkswagen ID.4/ID.5 er de to mest populære nybilene i Norge. Det er lett å forstå når man kjører dem.
Ikke overraskende var det to elbiler med SUV-karosseri som solgte klart mest i 2022. Tesla Model Y var den aller mest populære, faktisk så populær at den slettet Boblas 53 år gamle leveringsrekord på ett år. Mens Volkswagen ID.4/ID.5 lå noen tusen biler bak, men langt foran neste på lista.
De to bilmodellene er direkte konkurrenter og har mange av de samme kvalitetene: God plass til en familie på fire, bra rekkevidde og en pris som tydeligvis faller i smak hos svært mange nybilkjøpere. I tillegg tilhører begge bilene merker som har en etablert posisjon som bestselgere i Norge. For Volkswagens del har topplasseringene på salgslistene glippet litt de senere årene, mye takket være Tesla.
Det er grunn til å tro at mange har vurdert Model Y og ID.4/ID.5 opp mot hverandre før de har gjort det endelige valget. Bilene er tilgjengelig i flere utgaver. Long Range er den mest populære Model Y-utgaven, mens det er GTX-varianten som er storselgeren for Volkswagen. Dette understreker at nordmenn vil ha firehjulstrekk.
Testbilene vi kjører her, er representanter for de mest populære drivlinjene. Volkswagen ID. 5 GTX er den samme bilen som ID. 4 GTX, men med en coupéprofil på taket.
Morsom vs. komfortabel
På papiret har testbilene temmelig lik kapasitet, med en rekkevidde på i overkant av 50 mil. Da vi satt oss inn, viste de likevel ulikt – det skyldes at bilenes egne estimater bygger på temperatur og tidligere kjøreturer. Model Y mente at bilen fortsatt ville klare den oppgitte rekkevidden, mens GTX var mer beskjeden og antydet litt under 40 mil.
På nullføre viste Model Y det som få andre elbiler klarer å matche, et snittforbruk på bare litt over 1,5 kWt per mil. Det er rett og slett imponerende hvor energieffektiv bilen er. Under turen med GTX var det noen grader kaldere, og bilen hadde et høyere forbruk. Tidligere erfaring med GTX-modellen er at den har pene forbrukstall, men ikke helt nede på Model Y-nivå.
På veien er Model Y morsomst. Den har langt høyere effekt, 462 mot 299 hestekrefter, og er litt skarpere satt opp. Det gjør samtidig at understellet er stivere enn i GTX, dermed føles tyskeren noe mer komfortabel. GTX er i tillegg den av de to bilene som er best lydisolert, noe som gjør den til en svært behagelig langturbil.
Ikke geniale
Innvendig har de begge, som nevnt, godt med plass. Det er flate gulv og god utnyttelse. Samtidig er interiøret ganske enkelt, ikke i nærheten av premium, med mye plast.
Model Y har Teslas velkjente, midtplasserte, skjerm, mens GTX har en mindre skjerm i midten og et display foran føreren. I tillegg har GTX-testbilen head-up-display, noe som alltid er praktisk.
Tesla har samlet det aller meste av funksjoner på skjermen, noe som er litt tungvint. Samtidig er menyoppsettet veldig ryddig og logisk, og skjermen responderer raskt. Volkswagen har noen funksjoner som kan håndteres via knapper og berøringsflater, men det aller meste er på berøringsskjermen. Da ID. 4 kom, var skjermen veldig treg. I dag er den raskere, men det forekommer fortsatt at den henger litt igjen.
Ingen av bilene har geniale skjermløsninger, men de er såpass godt satt opp det ikke tar så lang tid før man er dus med systemene.
Når det gjelder bagasje, har bilene plass til mye. Rommene bak er romslige og har gulv i høyde med lastekanten, i tillegg er det ekstra plass under gulvet. Utover det har Model Y et ekstra rom foran i frunken, noe GTX ikke har. Nyttelasten var et ankepunkt mot Model Y i starten, men den er kraftig oppskalert i de nyere utgavene. Nå kan man ha med rause 553 kilo, så å si det samme som i tyskeren.
Bedre kjøp
Dette er to biler som byr på mye av det samme, som også tydelig treffer godt hos publikum. Model Y ligger litt foran med lavere forbruk, langt kraftigere motor, stabile «over lufta»-oppdateringer og frunk. Og nylig skjedde det noe som virkelig gjør at det er lett å velge den foran GTX.
Vi snakker selvfølgelig om en kraftig barbering av prisen. Drøyt 70.000 kroner ned for Model Y Long Range gjør at startprisen kryper langt under prisen på ID. 4 GTX og ID. 5 GTX. I tillegg er det lite ekstra å putte inn i Teslaen. Den er langt på vei ferdig utstyrt, mens ID-ene, som testbilen, gjerne blir påført en del ekstrautstyr som påvirker prisen.
De to testbilene ender dermed med svært ulike sluttsummer. Og selv om GTX er mer komfortabel på langtur, er det helt umulig å si noe annet enn at Model Y, per i dag, er et langt bedre kjøp.
Tekniske data
Tesla Model Y Long Range
Pris: 490.878 kroner
Pris testbil: 563.053 kroner
Motor: To elmotorer. 462 hk 527 Nm.
Batteri: 70 kWt
Maksimal ladefart: 250 kW
Forbruk: 1,41 kWt/mil
Rekkevidde: 533 kilometer
Toppfart: 217 km/t
0-100: 5 sekunder
Mål (LxBxH): 4750/1920/1624 mm
Bagasjeplass: 1900 liter
Vekt: 1981 kilo
Tilhengervekt: 1600 kilo
Tekniske data
Volkswagen ID. 5 GTX
Pris: 575.700 kroner
Pris testbil: 729.075 kroner
Motor: To elmotorer. 220 hk 299 Nm.
Batteri: 77 kWt
Maksimal ladefart: 135 kW
Forbruk: 1,8 kWt/mil
Rekkevidde: 509 kilometer
Toppfart: 180 km/t
0-100: 6,3 sekunder
Mål (LxBxH): 4599/1852/1615 mm
Bagasjeplass: 549/1561 liter
Vekt: 2168 kilo
Tilhengervekt: 1200 kilo
Pluss og minus
Tesla Model Y
+
Kjøreegenskaper
Forbruk
Pris
–
Simpelt interiør
Volkswagen ID.5 GTX
+
Komfort
Kjøreegenskaper
Lydnivå
–
Pris