Annonse
NTB
Tema
NTB
12 februar 2023 19:30
Del på Facebook
FIRE ÅR: Når en bil blir fire år gammel, skal den på EU-kontroll annethvert år. Foto: Statens vegvesen
FIRE ÅR: Når en bil blir fire år gammel, skal den på EU-kontroll annethvert år. Foto: Statens vegvesen

EU-kontrollene i 2022 viser at en stor andel av de kontrollerte kjøretøyene ikke klarer kravene.

– Det ble gjennomført totalt 1.373.491 kontroller på lette kjøretøy i 2022, sier Simen Narjord,ved Trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen.

Annonse
Annonse

Av disse var det 657.000 kjøretøy som hadde mangler, noe som tilsvarer 47 prosent av de kontrollerte bilene.

Statistikken omfatter alle lette kjøretøy, det vil si kjøretøy under 3,5 tonn, som har vært på EU-kontroll i 2022. Slike kjøretøy må gjennomføre EU-kontroll annethvert år fra de er fire år gamle. For utrykningskjøretøy og taxi er det krav om kontroll hvert år.

Bremsetrøbbel

26,2 prosent av feilene hadde med bremsene å gjøre.

– Eksempler på slike feil er for slitte bremseklosser og bremseskiver, rust på bremseskiver eller bremserør, eller for svak bremseeffekt. Det er viktig at slike feil blir avdekket og rettet opp, sier Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen.

Annonse
Annonse

Nesten like vanlig er det at kontrollene avdekker mangler ved aksler, hjul, dekk og hjuloppheng. Dette gjaldt 25,8 prosent av alle de kontrollerte kjøretøyene.

– Dette er deler som er i bevegelse og som blir slitt på alle biler. Ved å gjennomføre jevnlig vedlikehold kan man skifte ut deler fortløpende og slik unngå unødvendig stor slitasje før feilene utbedres, sier Halvorsen.

Verste og beste fylker

EU-kontrollen består av en sikkerhetsdel og en miljødel. I sikkerhetsdelen kontrolleres komponenter som har betydning for trafikksikkerheten, som bremser, lys, hjuloppheng og rust i bærende elementer. I miljødelen kontrolleres det at bilen ikke har for store utslipp, ikke støyer for mye, ikke har oljelekkasjer og lignende.

– Jeg anbefaler at alle med jevne mellomrom kontrollerer enkle ting som at lysene fungerer. Man bør ta en ekstra sjekk av dette før man skal ha bilen sin på EU-kontroll. Da slipper man kanskje en etterkontroll, hvis bilen ellers er i god stand, sier Halvorsen.

Fylket som hadde den største andelen av biler med mangler var, Agder med 57 prosent fulgt av Vestland med 52 prosent. Færrest biler med mangler var det i Troms og Finnmark med 42 prosent.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse