Annonse
NTB
Tema
NTB
15 juli 2023 19:30
Del på Facebook
I TERRENGET: Jeep Avenger har flere terrengprogrammer, men det er i mye høyere grad en bil for bynære miljøer. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
I TERRENGET: Jeep Avenger har flere terrengprogrammer, men det er i mye høyere grad en bil for bynære miljøer. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Årets bil i Europa har lite til felles med en tradisjonell Jeep. Ti gjengjeld får man morsomme egenskaper pakket inn i en snerten elbil.

Avenger er en unik Jeep. Det er første gang merket kommer med en elbil, og da modellen ble kåret til Årets bil i Europa tidligere i år, var det også første gang en Jeep fikk denne utmerkelsen.

Annonse
Annonse

I det hele tatt er det ganske mye med Avenger som skiller den fra bilene man normalt forbinder med Jeep.

Avenger er designet i Milano og bygges i Polen. Den er temmelig beskjeden i størrelse, 408 centimeter lang, og det foreligger ingen planer om å selge den i USA. Bilen er i all hovedsak laget for det europeiske markedet.

Samme plattform

Modellen er et resultat av at Jeep er en del av Stellantis-gruppen – den er nemlig bygget på samme plattform som blant annet Peugeot e-2008 og Opel Mokka-e. Det betyr en batteripakke på 54 kWt og noe som egentlig ikke er veldig Jeep, nemlig forhjulstrekk.

Men selv uten firehjulstrekk er det installert terrengprogrammer. I tillegg har Avenger svært korte overheng foran og bak. Hjulene står nærmest i hvert sitt hjørne av bilen, noe som gjør at den vil kunne ta seg fram over temmelig bratte kanter uten å klinke fronten i hindringene.

Jeep-vibber

En kul følge av konstruksjonen er at Avenger ser skikkelig barsk ut. Den kantete formen gir gode Jeep-vibber, og som en ekstra bonus gjør det bilen veldig lettkjørt i tettbebygd strøk. Det er enkelt å forstå hvor bilen starter og slutter, her er man også godt hjulpet av store vindusflater. Så dette er en strøken bil for de mer urbane ekspedisjonene. Bakkeklaringen er på 20 centimeter, dermed kan villaveien være skikkelig rufsete før det blir problemer.

På de lengre turene er det slett ikke så verst heller. Styringen i normalmodus er riktignok noe lett. Akkurat det er fint i by, men blir en tanke nervøst i høyere hastigheter. For å motvirke dette kan man sette bilen i «sport», da strammer det seg passe mye til. Da blir også gassresponsen noe mer kontant, men Avenger blir likevel aldri en spesielt sportslig bil. Effekten er moderat, 156 hestekrefter gir en null-til-hundre-tid på ni sekunder. Det er ikke så veldig heftig sammenlignet med andre elbiler.

Samtidig er Avenger overraskende behagelig til å være så stutt. Med kort akselavstand og raus bakkeklaring kunne dette blitt en skikkelig dumphuske av en bil, men fjæringene er myke slik at bilen flyter ganske fint over ujevnt underlag. De myke fjæringene gjør på den annen side at bilen krenger en smule når den presses i svinger, og at den vil understyre hvis man gir på i en sving. Uten at det egentlig gjør så mye, for Avenger er uansett ikke ment å være en sportsbil.

Romfølelse

Derimot oppleves bilen som overraskende praktisk når man tar den beskjedne størrelsen i betraktning. Noe av årsaken er den firkantede designen, som gir luft rundt skuldrene når man har satt seg inn. I tillegg har Avenger skikkelig takhøyde, slik at romfølelsen i kupeen er god.

De rette veggene gjør også at det er lett å stable inn bagasje bak i rommet som tar 355 liter. Under gulvet er det et lite rom der man kan legge ladekabler, mens det ikke er noen frunk foran. I baksetet er det, ikke overraskende, litt snaut med beinplass, Setet i midten er ikke så funksjonelt, der er det ekstra dårlig med plass til føtter.

Annonse
Annonse

Enkelt og røft

Dashborddesignen følger opp det kule ytret. Det er enkelt og litt røft. En langsgående hylle og en rad med ventilasjonsdyser som er omkranset av den utvendige lakkfargen, gir en særegen stil.

Fikst nok har Jeep også gitt bryterne for ventilasjon en egen rekke. Veldig praktisk! Medieskjermen er plassert høyt og har det meste av hva man forventer i en moderne bil. Den er ikke så stor, og oppleves som litt knotete, men har en smart «hjem-knapp» under skjermen. Dermed kan man lett begynne på nytt hvis man har rotet seg bort i menyene.

Forbruk

Materialvalget er enkelt, noe som passer veldig bra i en bil som dette. Interiøret er robust og funksjonelt, og man kjenner at kupeen er et bra sted å tilbringe tid i på en lengre tur.

Nå er ikke rekkevidden den beste, noe som heller ikke er en realistisk forventning for en så liten bil. 40 mil er det bilen selv sier den klarer – og som også lar seg gjøre i virkeligheten. Over en variert tur på 25 mil var snittforbruket 1,4 kWt per mil, altså lavere enn det som står i brosjyren. Selv om batteriet er ganske lite, så har det en fordel: Det tar kort tid å fylle det opp igjen med energi. Ladefarten er 100 kilowatt i starten, så faller den jevnt gjennom ladeøkta.

I sin sjanger har Avenger blitt en veldig kul og sterk bil, og et morsomt valg for dem som ikke krever mye plass eller raus rekkevidde. Den er dog neppe noe for dem som har en mer klassisk Jeep i garasjen. Avenger kan derimot lokke til seg kunder som tidligere aldri har vurdert Jeep.

Tekniske data

Jeep Avenger Summit
Pris: 389.900 kroner
Pris testbil: 402.400 kroner
Motor: Elmotor. 156 hk 260 Nm.
Batteri: 54 kWt
Maksimal ladefart: 100 kW
Rekkevidde: 395 kilometer
Forbruk: 1,55 kWt/mil
Toppfart: 150 km/t
0-100: 9 sekunder
Mål (LxBxH): 4084/1776/1528 mm
Bagasjeplass: 355/1250 liter
Vekt: 1552 kilo

Pluss og minus

+

Kult utseende
Praktisk til å være så liten
Lettkjørt

Noe knotete skjerm
Er det en Jeep?

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse