Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
22 juli 2023 19:30
Del på Facebook
LANG: BMW i5 er 506 centimeter lang, 10 centimeter lengre enn utgående 5-serie. Foto: Produsenten
LANG: BMW i5 er 506 centimeter lang, 10 centimeter lengre enn utgående 5-serie. Foto: Produsenten

I løpet av høsten 2023 og starten av 2024 kommer en rekke nye elbilmodeller til Norge. Noen av dem vil konkurrere med etablerte bestselgere.

De neste månedene dukker mange nye elbiler opp her i landet. Det er god spredning i feltet, med både store SUV-er, kompaktbiler og stasjonsvogner – med andre ord noe for enhver smak.

Annonse
Annonse

BMW i5

5-serien fra BMW hadde premiere i 1972. Med BMW i5 blir den svært så langlivede serien elektrisk.

De første bilene er ventet hit i oktober. I første omgang er det snakk om to varianter – i5 eDrive40 og i5 M60. Batteriet på 81 kWt, med en ladefart på 205 kilowatt, er det samme i begge bilene.

i5 M60 har en effekt på 517 hestekrefter og en antatt rekkevidde inntil 51 mil. Toppmodellen har dessuten noe nordmenn liker, nemlig firehjulstrekk.

i5 eDrive40 har bakhjulstrekk og 340 hestekrefter. Her er oppgitt rekkevidde 58 mil. i5 eDrive40 har en startpris på 685.900 kroner, mens i5 M60 starter på 1.080.000 kroner.

Neste år kommer elektrisk i5 også som stasjonsvogn.

Hyundai Kona Electric

Første generasjon Hyundai Kona elbil kom i 2018. Nå kommer en ny generasjon som er litt større. Bilen blir tilgjengelig med to ulike batteripakker, med enten 49 eller 65 kWt. Det største skal gi noe over 50 mil i rekkevidde, et par mil over utgående modell. Ladingen er fortsatt ganske beskjeden, 80 kilowatt.

Prisene er ventet å havne noe over dagens modell. Ifølge importøren skyldes det både størrelsen og en mer avansert teknologi.

Kia EV9

Christian Lagaard, kommunikasjonssjef hos den norske Kia-importøren, forteller at de første EV9-bilene vil være her i november eller desember. Prisen slippes etter fellesferien.

Kia EV9 er en 501 centimeter lang SUV og merkets første elbil med tre seterader. Modellen kan leveres med bakhjuls- eller firehjulstrekk og en rekkevidde på henholdsvis 54 eller 50 mil. Begge varianter har et batteri på 99,8 kWt.

Nio ET5 stasjonsvogn og Nio EL6

Så langt har stasjonsvogner vært så å si fraværende blant elbilene, men nå er flere på vei. Nio ET5 er en av dem. Den er naturligvis basert på sedanen ET5. Det betyr at man kan velge mellom to batteristørrelser, 75 eller 100 kWt, samt mellom å kjøpe bilen komplett eller abonnere på batteriet. Med abonnement koster bilen 439.000 kroner, pluss 1399 kroner i måneden, for 75 kWt. Velger man 100 kWt, må man ute med 439.250 kroner, med en månedsavgift på 1999 kroner. Komplett bil koster henholdsvis 532.869 og 620.619 kroner. Det meste er inkludert i prisen, bortsett fra enkelte fargevalg og felger.

Prisen er så å si den samme som for sedanen. Rekkevidden er et par mil kortere, noe som vil si at bilen med det største batteriet går inntil 56 mil og har en ladefart på 130 kilowatt.

Nio har fra før av to store SUV-er på markedet. Nå kommer den mellomstore EL6, som blir en konkurrent til Tesla Model Y. Batteristørrelsene og valget mellom abonnement og komplett batteri er som for ET5. Pris med batterileie er 489.000 kroner (her kommer månedsleien i tillegg), mens komplett bil koster 595.016 kroner med 75 kWt og 682.766 kroner med 100 kWt. Leveransene starter i fjerde kvartal for begge modellene.

Annonse
Annonse

Peugeot E-308

Den elektriske versjonen av Peugeot 308 kommer også til Norge i løpet av høsten. Peugeot E-308 lanseres kun i versjonen GT, som skal bety mye standardutstyr.

Prisen er godt under momsgrensen, 418.900 kroner. Peugeot skryter av lave forbrukstall, 1,27 kWt per mil, som skal gi bilen en rekkevidde på over 40 mil.

Stian Gihle, kommunikasjonssjef hos importøren, sier de venter stasjonsvognutgaven tidlig i 2024.

VW ID.7

– ID.7 kommer til Norge før jul eller tidlig på nyåret. Prisene er ikke klare ennå, sier Lars Joakim Hansen, kommunikasjonssjef hos Volkswagen i Norge.

Dette er en elbil med sedankarosseri og stor bakluke. Den er noe lengre enn dagens Passat. Ved introduksjon kommer den med en batteripakke på 77 kWt, som skal gi en rekkevidde på 61 mil. Senere blir modellen tilgjengelig med et større batteri på 86 kWt, som skal gi en rekkevidde på 70 mil.

Volvo EX30

EX30, som er 423 centimeter lang, blir Volvos minste SUV noensinne. Den er ventet på markedet i starten av 2024.

Prisen begynner på 321.900 for innstegsmodellen, som har tohjulstrekk og et batteri på 51 kWt. Estimert rekkevidde er 34 mil. Utgaven med tohjulstrekk og større batteri på 69 kWt skal gå 48 mil. Med dette batteriet kan man også få en utgave med trekk på alle fire hjul og en rekkevidde på 46 mil. Startprisen her er henholdsvis 366.900 kroner og 421.900.

Alle modellene ligger med andre ord godt under momsgrensen på 500.000 kroner.

Ekspertens vurdering

Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig i Elbilforeningen, trekker fram Volvo EX30 som den kanskje mest spennende nyheten for det norske markedet.

– Både på grunn av egenskapene og den relativt lave innstegsprisen. Samtidig synes jeg det er godt å se at Nio kommer med ET5-stasjonsvogn, sier Frydenlund.

Han understreker at han har savnet stasjonsvognkarosseri blant elbilene. Inntil nå har MG5 vært alene i dette segmentet. Ifølge Frydenlund er stasjonsvogner langt bedre egnet for energieffektiv kjøring enn SUV-er.

– BMW i5 er naturligvis også interessant, men aller mest når den etter hvert kommer i touring-utgave, altså som stasjonsvogn. Det samme gjelder for ID. 7, mener han.

– Så får vi se hvordan markedet responderer på disse modellene – også når det gjelder pris. Alle trenger ikke SUV eller crossover, selv om markedet har vært oversvømt av slike alternativer i lang tid, sier Frydenlund.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse