Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
23 juli 2023 19:30
Del på Facebook
TAR TID: Administrerende direktør i Lamborghini, Stephan Winkelmann, kommer ikke til å by på elbiler før i 2028. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
TAR TID: Administrerende direktør i Lamborghini, Stephan Winkelmann, kommer ikke til å by på elbiler før i 2028. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

60 år etter at Lamborghini ble grunnlagt, åpner merket for første gang en butikk i Norge. Men det tar tid før det kommer en elbil med Lamborghini-logo.

– Det er enkel matte, sier administrerende direktør i Lamborghini, Stephan Winkelmann, på spørsmål om hvorfor de nå åpner sin første butikk i Norge. Han sitter ulastelig antrukket i selskapets nye lokaler på Billingstad i Asker.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Winkelmann sier det per i dag er rundt 180 Lamborghinier i Norge, som eierne har hentet inn til landet selv. Disse bilene har behov for et apparat med service og oppfølging, påpeker han.

– Fra starten har Lamborghini laget eksklusive biler i forholdsvis små volum. I dag består sortimentet vårt av sportsbilen Huracán og SUV-en Urus, mens arvtakeren til superbilen Aventador, Revuelto, snart er på markedet, forteller Winkelmann.

Dette er alle modeller i høy prisklasse, med store bensinmotorer.

Elbil om fem år

Ifølge Winkelmann skal Lamborghini komme med elbiler, men det vil ta tid.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Nå kommer vi med hybride drivlinjer, først i Revuelto og etter hvert i de andre modellene, i løpet av 2025. I 2028 kommer vi med vår første elbil, en GT-bil med fire seter og litt mer bakkeklaring enn sportsbilene.

Winkelman understreker at de er helt avhengig av å ha kundene med på laget, og at de ikke vil forhaste avgjørelsene.

– Med så få modeller har vi på en måte bare én kule, vi kan ikke bomme. Kunden må tro på oss og oppleve at også de elektriske bilene føles som Lamborghini. Vår utfordring er å bygge drømmebiler for de få, samtidig trenger vi tilhengere. Vi trenger fans, innrømmer direktøren.

Dette jobber de med blant annet gjennom sosiale medier, for eksempel Instagram, der merket har 34 millioner følgere. Winkelmann forklarer at selskapet bruker disse foraene til å fange opp trender og forstå hva de kommende generasjonene av tilhengere og kunder er opptatt av.

– Men vi har ikke noe ønske om å ekspandere noe videre salgs- eller modellmessig. Vi kommer til å ha ventelister også i framtiden, og kundene skal være sikre på at vi lager biler som står seg godt i verdi.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse