RZ 450e byr på mange velkjente Lexus-kvaliteter, men det spørs om den leverer godt nok som elbil.
Lexus RZ 450e er ikke merkets første elbil, men det er den første som er bygget som en elbil fra starten av. Elbilen UX 300e, som kom for et par år siden, tok utgangspunkt i en fossilbil.
RZ 450e slekter i stedet på bZ4X fra moderselskapet Toyota, men det er en større og mer luksuriøs farkost. Lexusen er 481 centimeter lang, det er med andre ord en stor SUV, omtrent som en Audi Q8 e-tron. Det betyr at den trenger mer futt enn Toyotaen, noe den også har. 313 hestekrefter er nesten hundre mer enn bZ4X, noe som gjør bilen til en svært kvikk familiebil. Null til hundre er oppgitt til 5,9 sekunder.
Utseendet er som vi er vant til fra en moderne Lexus, med skarpe kanter og en monumental front. Interessant nok har de valgt en litt annen visuell vei enn for eksempel BMW, som har gitt sine største elbiler kjempegriller. Slike store griller, som kalles «spindelgrill», finner man også på Fossil-Lexusene, men på RZ 450e er grillen helt borte – og fronten er tett. Et grep som gir mening, for det er som kjent ikke noen vits i å ha en tradisjonell grill på en elbil.
Identitet
Det er samtidig ikke noe problem å se at dette er en Lexus. Retningen Lexus, og langt på vei Toyota, har valgt de senere årene, er et langt steg vekk fra de nærmest generiske bilene de lagde i starten av dette århundret. Om dette er pent eller ei, er helt klart åpent for diskusjon, men det gir bilene identitet.
Også innvendig har Lexus en egen stil. Oppsettet er ikke minimalistisk som i svært mange andre nye elbiler, men i stedet litt rotete – og temmelig funksjonelt. Lexus har fortsatt mange knapper, og det er derfor mye som er lett å venne seg til. Noen av kjørefunksjonene er dog en smule begravd i berøringsskjermens menyer, og det er i overkant mange varslingslyder som må skrus av hver gang bilen startes opp.
For dem i baksetet er det god plass til knær og hode, men batteripakken under gulvet bygger såpass høyt at selve setehøyden er begrenset. Dermed får folk med lange bein dårlig med lårstøtte.
En fiks detalj er at knappene på rattet, som for eksempel styrer volum, synes i head-up-displayet når de berøres. Dermed trenger man ikke å fjerne blikket fra veien når noe skal justeres. Slike smarte småting er typisk Lexus. Det samme gjelder arbeidet med lyddempingen. De mekaniske sakene som vinduer og vindusviskere gir knapt fra seg en lyd når de er i bevegelse.
Avslappende
Og her er noe av essensen med en Lexus. Selv om bilene ikke nødvendigvis har et spesielt ryddig design, verken utvendig eller innvendig, er det noe solid og velbygd over hele opplevelsen. Alt man berører, er i fine materialer, og man kjenner at det er brukt tid på å tilpasse de forskjellige elementene. Det er ingen glipper i en Lexus.
Dette gjenspeiles på veien. Komforten er glimrende, med et lavt lydnivå og et fint avstemt understell. Krefter er det nok av, med dette ikke en bil som oppfordrer til bajaskjøring. Den flyter fint over ujevnheter og krenger ikke ubehagelig mye i svinger. Det er rett og slett en bil som gjør seg godt som en langturbil, med sin avslappede holdning.
Samtidig er det et lite usikkerhetsmoment her. Bilen har et oppgitt forbruk på 1,8 kWt per mil, noe som stemte bra med vår opplevelse på en rolig tur på 20 mil i fint sommervær, og som er ganske ok for en bil av denne størrelsen. Problemet er at den har samme batteripakke som bZ4X, som vil si 71 kWt – mens biler på størrelse med RZ 450e som oftest har batterier på 90 til 100 kWt. Det betyr at man ved økonomisk kjøring klarer noe i overkant av 35 mil. Er man litt hard på pedalen, kjører i høy hastighet eller i kaldt vær, vil dette desimeres ned til en rekkevidde som ikke kler en så stor bil.
Oppdateringer
Importøren forteller at det skal komme noen oppdateringer om kort tid som skal gi bedre kalkulering av forbruk og rekkevidde, samt hurtigere lading fra 80 til 100 prosent. Dette er ting som strengt tatt ikke gjør noe med rekkevidden, men som innebærer en forbedring av brukeropplevelsen. Kalkuleringen var veldig pessimistisk i testbilen – den antok 29 mil fra et fulladet batteri – noe som påfører sjåføren unødvendig stress da bilen klarer mer enn det.
Lexus har i en årrekke bevist at de har noen av de aller mest driftssikre bilene på markedet, og de mest fornøyde kundene. Det er naturligvis ikke tilfeldig, og RZ 450e leverer på velkjent Lexus-nivå når det gjelder opplevd kvalitet. Det er litt mer usikkert om bilen faktisk leverer på forventet nivå som elbil i sitt segment. Samtidig redder den seg en smule inn ved å ligge lavere i pris enn mange av de antatte konkurrentene.
Tekniske data
Lexus RZ 450e Luxury Panotech
Pris: 733.200 kroner
Pris testbil: 743.400 kroner
Motor: To elmotorer. 313hk
Batteri: 71,4 kWt
Maksimal ladefart: 150 kW
Rekkevidde: 404 kilometer
Forbruk: 1,83 kWt/mil
Toppfart: 160 km/t
0-100: 5,6 sekunder
Mål (LxBxH): 4805/1895/1636 mm
Bagasjeplass: 586/1515 liter
Vekt: 2640 kilo
Tilhengervekt: 750 kilo
Pluss og minus
+
Kvalitetsfølelse
Komfortnivå
–
Rekkevidde
Elsk eller hat-utseende