Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
06 august 2023 19:30
Del på Facebook
SPESIELLE: Thomas Øvreseth tar sikte på å selge biler til kunder som har råd til spesielle og eksklusive biler. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
SPESIELLE: Thomas Øvreseth tar sikte på å selge biler til kunder som har råd til spesielle og eksklusive biler. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Langs E18 i Asker har det dukket opp en ny bilbutikk som sikter seg inn på kunder som vil ha noe utenom det vanlige.

Thomas Øvreseth (53) har «alltid» solgt biler. Det begynte i tenårene i farens forretning. I 20-årene ble han del av det som etter hvert skulle bli Insignia, med Aston Martin, Jaguar og Morgan på menyen. Insignia ble solgt i 2022, og etter litt tid i tenkeboksen fant han ut at han ville skape sin egen bilbutikk.

Annonse
Annonse

– Jeg tenkte det ville være gøy å drive en egen forretning. I løpet av sommeren i fjor bestemte jeg meg, sier Øvreseth i sine nye lokaler i Asker, som nettopp har åpnet dørene.

For øyeblikket er det 15 biler på utstilling, og det er plass til et par til. Utvalget er det som må kunne kalles eksklusivt.

– Jeg sikter meg inn på luksussegmentet. Det er det jeg har drevet med i 30 år, så det er der jeg har kontaktnett og kunder jeg kjenner.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ikke nye biler

Lokalene ligger en kort kjøretur unna Billingstad, der en rekke bilmerker i øvre sjikt, som Aston Martin, Bentley, Ferrari, Lamborghini, Maserati og Porsche, har etablert seg de senere årene. Men Øvreseth har ikke tenkt å gå i konkurranse med dem.

– Butikken skal selge brukte sportsbiler og SUV-er, ikke nybiler. Men det må være biler som har noe spesielt ved seg, er strøkne og gjerne har en historie. Noen få av dem skal være klassikere, men dette skal ikke være et museum.

Av klassikere er det for øyeblikket to Jaguar E-type og en Alfa Romeo Giulia GT 1300 Junior fra 1970. Den siste er én av tre biler som Øvreseth selv eier, mens resten av bilene selges i kommisjon. Noen av bilene som står i lokalet, solgte Øvreseth forrige gang mens han jobbet i Insignia.

De nyere bilene skal i all hovedsak være biler som fortsatt har nybilgaranti, eventuelt med utvidet nybilgaranti, slik man kan kjøpe til for eksempel Porsche, Aston Martin og Bentley.

– Vi skal legge oss på et høyt nivå når det gjelder bilene. Målet i år var å selge 60 biler, men åpningen ble noe forsinket, så det kan bli vanskelig å få til. Planen er å selge 100 biler neste år og 200 biler i 2025, men for å oppnå det, må jeg få inn én selger til.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse