Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
25 november 2023 19:30
Del på Facebook
PRISKUTT: I starten av året kappet Tesla av 120.000 kroner på prislappen til Model Y. Det påvirket hele bilmarkedet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
PRISKUTT: I starten av året kappet Tesla av 120.000 kroner på prislappen til Model Y. Det påvirket hele bilmarkedet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Både ny- og bruktbilmarkedet har vært kaotisk i år. Selgerne sliter i et marked som har falt fort, mens kjøperne kan gjøre kupp. Og kanskje kan fossilbilene vise seg å bli et verdifull knapphetsgode?

Fram mot sommeren i fjor var det et hett bilmarked. Det var leveringsproblemer for mange nye biler, og økonomien generelt var god, sier Jonathan Parr, gründer og analyseansvarlig i Rebil, som regner med å selge mellom 1200 og 1300 bruktbiler i år.

Annonse
Annonse

Leveringsproblemene gjorde at de bilene som kom, holdt seg svært godt i verdi, etterspørselen var større enn tilbudet. Parr forteller at det begynte å snu utover høsten 2022.

– Stadig flere nye biler ble tilgjengelige, samtidig som økonomien begynte å bli dårligere. Dermed var ikke en nesten ny elbil lenger verdt like mye eller mer enn nybilene som det hadde vært lange ventelister på.

Da markedet begynte å stabilisere seg ved årsskiftet, kom en overraskelse som skulle lage kaos i bilmarkedet igjen, både for nye og brukte biler, da særlig elbilene.

– 13. januar satte Tesla brått ned prisen på Model Y med 120.000 kroner. Det har ført til et merkelig år, med priser som går i rykk og napp, og et ganske markant prisfall i bruktmarkedet for Tesla, men også for andre bilmodeller. Det blir jo rart når du plutselig får en Model Y til prisen av en Hyundai Kona.

Balanse

Parr sier det har blitt en slags balanse i markedet igjen, men med langt lavere priser enn for kort tid siden.

Kjøpte du en elbil i fjor sommer, har du fått det som normalt er tre års prisfall på ett år.

Jan Petter Røssevold, spesialrådgiver i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), påpeker at mange kan ha strukket seg litt vel langt da de fikk registrert sin nye elbil i slutten av 2022 – rett før innføringen av merverdiavgift på kjøpesum over 500.000 kroner og grunnavgift på egenvekt over 500 kg for elbiler.

– Det var nok en del som tenkte at de «sparte» penger da de kjøpte en bil til 700.000 eller én million før avgiftene slo inn. Så stiger både renta og andre kostnader, og etter noen måneder ser de at de månedlige utgiftene har blitt for høye.

Røssevold sier antallet førstegangsregistrerte personbiler har falt betraktelig i høst.

– Samtidig har antallet eierskifter, det vil si kjøp og salg av bruktbiler, vært likt med fjoråret, også i høst. Det kan bety at mange har droppet å kjøpe ny bil og i stedet har gått for en bruktbil.

Parr bruker mye historiske data for å beregne en bils verdi. Han sier det har vært vanskelig for privatpersoner å forstå det raske prisfallet. Kunder hos Rebil, altså folk som vil selge bilen sin gjennom bruktbilforhandleren, har ifølge Parr nå ofte urealistiske prisforventninger.

Det er jo kjipt å fortelle at bilen er verd 520.000 når kunden har trodd det var 700.000.

Elbiler falt mest

Det er elbilene som har falt mest i verdi på bruktmarkedet, med en nedgang på rundt 30 prosent for de aller fleste modellene siden august 2022.

– Her ser vi at både elbiler i det rimeligere prissjiktet og dyrere biler som Porsche Taycan har falt omtrent like mye relativt sett, selv om kronebeløpet er størst for sistnevnte. De mest omsatte bilene falt raskt i pris, som eksempelvis Tesla Model 3, og vi ser klart at resten av markedet har fulgt etter, sier Parr.

Taycan hatt et verdifall på nær 400.000 kroner på et drøyt år. På Finn er det nå snaut 500 Taycan, noe som vil si at nær 10 prosent av alle som er solgt nye siden introduksjonen i Norge i 2020, er til salgs igjen.

Dette betyr med andre ord at brukte elbiler trolig aldri har vært billigere enn i dag.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Tiden er nå hvis du drømmer om en Porsche. Jeg håper virkelig ikke det kommer flere slike justeringer som vi har opplevd den senere tiden, da blir det jo som å drive med aksjer, sier Parr.

Har tror heller ikke det vil skje.

Vi ser ikke for oss en ny priskollaps neste år. For at det skal skje, må økonomien inn i en resesjon.

Fossilbiler mindre ned

Parallelt med at elbilprisen har stupt, har flere fossilbilmodeller også gått ned, men ikke i nærheten av like mye. Beregningene til Rebil viser at nedgangen var rundt 10 prosent for 2020-årgangen av Toyota RAV4, Skoda Octavia og Mitsubishi Outlander fra sommeren i fjor til i høst. Men ikke alt har gått nedover.

Blant bilene som har steget i pris det siste året, er det hovedsakelig eldre fossile bruktbiler, som eksempelvis Audi A3, Volkswagen Golf og Ford Mondeo. I tillegg ser det ut til at elbilene Nissan Leaf og e-Golf har nådd bunnen. De er i dag priset 10 prosent høyere enn for noen måneder siden.

Høy etterspørsel

Parr mener årsaken til at fossilbilene holder seg godt prismessig, er at det, i takt med elbilens utbredelse, blir færre på bruktmarkedet. Samtidig er etterspørselen fortsatt høy etter denne typen biler. Han tror at det vil vedvare.

Det er fortsatt mange som ønsker fossilbiler. Kanskje de bor slik at det passer best, eller så har de behov for å dra tunge hengere.

Røssevold i OFV sier bensinbilene har den høyeste snittalderen i den norske bilparken, hvilket betyr at mange av dem begynner å bli riktig gamle. De som skalles av, går stort sett til vraking. Andelen nye fossilbiler på markedet generelt har sunket i mange år. Det ble for eksempel registrert 1251 bensinbiler til og med oktober i år, det betyr en markedsandel på 1,2 prosent. Antallet dieselbiler var omtrent det doble.

Den norske kjøretøyparken vokser ikke, men det blir flere elbiler. Det betyr en naturlig avgang av gamle diesel- og bensinbiler. Altså vraking.

Dette innebærer at fossilbiler blir en knapphetsgode i årene som kommer.

En annen faktor som gjør at prisene på fossilbiler kan holde seg godt, er eksport. Grunnet den svake kronekursen, norske markedspriser og muligheten for å kunne få refundert en andel av tidligere innbetalte engangsavgifter, eksporteres det personbiler fra Norge til utlandet. Disse personbilene går ut av den norske personbilparken, som da blir redusert tilsvarende. Som om ikke det var nok: Stortinget har for mange år siden besluttet at det kun skal selges utslippsfrie nybiler fra 2025.

Etterspørselen etter fossilbiler vil være der lenge etter at de nye fossilbilene er faset ut, sier Røssevold.

Knapt med fossilbiler

Parr mener at en fossilbil kjøpt i tiden fram mot 2025, vil stå seg veldig godt som bruktbil, med garantier som er aktive i mange år til.

Jeg tror bruktmarkedet vil reagere med å prise slike biler høyere enn de ville vært uten 2025-målet.

Røssevold i OFV er mer usikker. Fossilbilens lave tall på nybilstatistikken gjør at det er et sparsomt utvalg av biler som ikke er mange år gamle.

Hvis vi ser tre år fram i tid, vil det være ganske få nyere fossilbiler tilgjengelig på bruktmarkedet. Og er det nok mennesker som fortsatt vil ha slike biler? Kanskje fossilbilene som da tilbys, kun vil være for spesielt interesserte?

Han mener et scenario som kan gjøre at fossilbilen fortsatt vil være attraktiv, er at den blir betraktet som en praktisk bil nummer to, slik som elbilen var for ikke mange år siden.

En ting som er sikkert, er at alt endrer seg, noen ganger lite, noen ganger mye. Som regel sterkt påvirket av avgifter, som ofte kommer brått på, sier Røssevold.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse