Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
27 juli 2019 19:30
Del på Facebook
FOR AMERIKA: X7 er bygget i USA, og BMW regner med at halvparten av X7-salget vil være der. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
FOR AMERIKA: X7 er bygget i USA, og BMW regner med at halvparten av X7-salget vil være der. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

Når nesten ingen ting er stort eller luksuriøst nok, har man alltids BMW X7.

Aldri før har BMW laget en så diger bil. X7 er en SUV av det grandiose slaget. 515 centimeter lang, to meter bred og 180 centimeter høy, med en vekt på 2,5 tonn. Det er en bil som er laget for dem som er i markedet for en stor luksussedan, men ønsker å sitte høyt over alle de andre personbilene på veien.

Man setter seg ikke inn, men stiger opp i en X7, og prøver man å senke setet ned i normal BMW-posisjon, går man på en smell. I denne bilen gir laveste seteposisjon omtrent 90 grader i kneleddet.

Er du ofte innom parkeringshus, vil du ikke ha en X7. Den skal egentlig helst helt ut av byen. For fotavtrykket er såpass formidabelt at det nærmest føles utrygt å rulle rundt i tett bytrafikk. Bakvinduet, som er så langt bak at det nærmest er i en annen tidssone, blir så lite i speilet at man knapt får med seg noe av det som er bak bilen. Samtidig sitter vinduet så høyt over bakken at blindsonen bak bilen fort kan inneholde en vanlig bil.

Amerikansk

Vel ute på landeveien er det komfort av det grandiose slaget. At doningen er laget i USA, og i høy grad med USAs marked i tankene, er lett å kjenne. Bilen er myk på den amerikanske måten, samtidig er den ikke som en vannseng. Understellet sluker ujevnheter, uten at bilen fortsetter å gynge seg bortover veien.

Innvendig er det skinn og solide materialer. Det nyeste interiøret til BMW er dog ikke like fancy som det man finner i en Mercedes-Benz og Audi, men selve romfølelsen er formidabel. Midtkonsollen er omtrent en halv meter bred, og alle de sju setene har godt med plass. Den midterste raden kan beveges fram og tilbake, elektrisk selvsagt, slik at beinplassen går fra god til mega.

Testbilen er utstyrt med den største dieselmotoren på 400 hestekrefter og et dreiemoment på 760 newtonmeter. Effekten kommer ved hjelp av intet mindre enn fire turboer, og den massive bilen flytter seg fra null til hundre på 5,4 sekunder. I en mindre bil ville en slik akselerasjon vært heftig, her er det mer som et tog som skyter fart.

Glasstak

Den kraftige motoren er mest et redskap for å kunne flytte opptil sju stykker i autobahn-fart, ikke ment for å hive bilen rundt en racingbane. Størrelsen og vekten blir aldri borte, og selv om bilen snor seg gjennom svinger på udramatisk vis, kjennes det ikke helt riktig å presse på når man styrer noe som er så omfangsrikt.

Der X7 virkelig eksellerer, er når det gjelder passasjerens komfort og plass. Setene i midtraden kan reguleres på en rekke vis, og hvis man ikke skyver dem helt bakover, er det faktisk bra med plass til to voksne helt bakerst. På midtraden har man en ganske høy seteposisjon og svære vinduer, slik at sikten ut er glimrende. Selv på bakerste rad er det greit med utsyn. Over alle seteradene er det glasstak.

Innestemme

X7 er i tillegg godt lydisolert, så samtaler over seteradene bør gå greit med innestemme. Luftfjæringene gjør at bilen er behagelig hele veien.

Det finnes etter hvert en god del store og luksuriøse SUV, men X7 er nærmest i en egen klasse – med kombinasjonen av sju gode seter og luksus. X7 er i så måte en praktisk luksusbil.

Med en svær dieselmotor og sin imponerende fysiske tilstedeværelse – og det som kan være verdens største grill – er X7 et kjøretøy for folk som vil skille seg ut fra den gemene hop, og som ønsker å være en smule i utakt med tidsånden.

Tekniske data: BMW X7 M50d

Pris: 1.539.900,–
Pris testbil: 1.853.900,–
Motor: 6 syl. Diesel. 4 turboer. 2993 ccm. 400 hk v. 4400 o/min. 760 Nm v. 2000 o/min.
Aks: 5,4 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,9 l/mil
Utslipp: 228 g/km CO2. 40 mg/km NOx
Bagasjerom: 326/2120 liter
LxBxH: 5151/2000/1805 mm
Egenvekt: 2460 kilo
Tilhengervekt: 2600 kilo

Pluss og minus

+

Formidabel komfort
Plass
Opplevd kvalitet er skyhøy

Altfor stor
Politisk ukorrekt

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse