Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm
Tema
13 august 2019 07:15
Del på Facebook
Ferdinand Porsche bygde en elbil allerede i 1898.
Ferdinand Porsche bygde en elbil allerede i 1898.

Ferdinand Porsche bygde en elbil allerede i 1898 (bildet). Han bygde også verdens første gass-elektriske bil på samme tiden. Først på 1900-tallet ble det bygd og solgt mange el-biler i Amerika. Også Ford kom med el-bil rundt 1914, men i 1935 var nesten alle elektriske kjøretøyer borte. De var utkonkurrert av forbrenningsmotorene. I våre dager har el-bilene fått en renessanse på grunn av fokus på utslipp og store avgiftsfordeler. Dette gjelder spesielt for Norge.

Nå lanseres en ny generasjon dieselmotorer som har meget lave NOX-utslipp. Ifølge tyske leger, har disse dieselmotorene så lave utslipp at de trygt kan brukes i store byer. Det er viktig å ha fokus på lave utslipp, men kanskje elbiler ikke blir løsningen på sikt. Produksjon av batterier og elbiler fører også til en god del forurensing. Batteriene, som inneholder giftstoffer, har en varighet på ca. 8–10 år. Det vil vel dermed også være bilens varighet.

https://www.motor.no/artikler/2019/juni/nye-tester-renvasker-dieselmodeller-fra-mercedes/

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse