Camilla (25) og Elling (31) kjørte sagaøya rundt. Underveis sov de på taket av bilen.
Camilla Tofteland (25) og Elling Sperre (31) hadde drømt lenge om å reise til Island, men ville oppleve mer enn vestkysten rundt Reykjavik. Med leiebil kunne de reise sagaøya rundt og stoppe akkurat der de ville.
– Det er enkelt og trygt å leie bil på Island, forteller Camilla. – Du trenger heller ikke planlegge alt i detalj. Øya er godt skiltet, og du kjører forbi nye kulturminner, vill natur og historiefortelling overalt.
Camilla og Elling kjørte medsols langs den store ringveien, riksvei 1, og sov på en ny campingplass hver natt, i takteltet på bilen. Været var for det meste solfylt, med bare et par små regnskurer.
– Vi fikk beskjed av noen islendinger om at vi «ikke har opplevd det ekte Island», ler Camilla.
Langs riksveien samlet venneparet minner for livet blant sagaøyas uvirkelig vakre og varierte naturomgivelser.
– Området rundt the golden circle , i nærheten av Reykjavík, er veldig turistifisert. Rundt resten av øya følte vi at vi hadde landskapet for oss selv.
Sov på biltaket
Mens flere leier seg van med køyesenger og plass til en hel familie, klarte Camilla og Elling seg med en vanlig fireseters bil med taktelt.
– Mange kjøper pakketur som inkluderer leie av bil, camping, kart, GPS og matlagingsutstyr. Vi valgte å organisere selv, men ba om stormkjøkken og annet tilbehør ved siden av. Gassflaske fulgte også med.
For de ni dagene de hadde satt av til turen, inkludert én uplanlagt dag til overs i tilfelle noe uforutsett skulle skje, betalte de 12.000 norske kroner for billeie.
– Et depositum på 24.000 kroner ble frosset på kontoen vår, så det bør man være forberedt på, råder Camilla.
Trolske Þingvellir
Etter én dag i Reykjavik ble naturreservatet Þingvellir neste stopp på ferden. Her holdt islendingene sitt første landsting i år 930. Nasjonalparken står oppført på UNESCOs verdensarvliste og ligger i et oppsprukket lavafelt, tett inntil Islands største sjø, Þingvallavatn, hvor man også kan dykke.
– Landskapet var helt tørt, kokt på undersiden, minnes Camilla. – Det ser ut som om noen har bakt Island med litt for mye bakepulver. Jordskorpa ligner en overhevet kake i ferd med å sprekke.
Videre gikk turen til Stykkishólmur nord for Reykjavík. Her har den amerikanske kunstneren Roni Horn bygd opp Vatnasafn , «Library of Water», i en gammel bibliotekbygning. Horn tok selv en motorsykkeltur rundt Island da hun var kunststudent. I skulpturinstallasjonene i Vatnasafn har hun prøvd å fange de islandske naturelementene.
– Vi kjøpte trippelbillett til The Norwegian House (Islands første toetasjes trehus, med tømmer fra Norge, derav navnet, journ.anm.), vulkanmuseet Eldfjallasafn og «Library of Water», forklarer Camilla, tydelig begeistret for Horns skulpturer.
Vulkansk og vakkert
På vei mot campingplassen Fjalladýrð utforsket Camilla og Elling den nærmest utenomjordiske naturen omkring Mývatn. Den næringsrike innsjøen ligger i et aktivt vulkansk område ved vulkanen Krafla. Innsjøen og de omliggende våtmarkene har et usedvanlig rikt fugleliv.
– Mývatn er ett av de aller vakreste stedene jeg har vært! sier Camilla. – Vi kjørte fra Mývatn og endte ved et geotermalt område, like ved hulen der Jon Snow mistet jomfrudommen i Game of Thrones. Klokken var ett om natten, og vi vandret helt alene ut på et geysir-område. Det var så mystisk og trolsk!
Ett av de siste stoppene på turen ble Seljavallalaug – Islands eldste svømmebasseng, bygget i 1923, like ved vulkanen Eyjafjallajökull. Under utbruddet i 2010 ble bassenget fullt av aske, men frivillige trådte til og renset det opp.
Mer til gode
Camilla er ikke i tvil: Hun vil tilbake til sagaøya.
– Neste gang vil jeg reise rett til nordvest-området og gå i fjellet. Det droppet vi denne gangen – man må kjøre på små veier og ta ferge over til Hornstrandir. Vi sto også over hvalsafari og båt ut til øygruppen Vestmannaeyjar, som har verdens største lundefuglkoloni.
Én ting mener hun er viktigst av alt under biltur på Island:
– Ikke stress når du kjører rundt! Ting tar lengre tid enn man tror. Veiene kan være uforutsigbare, og så må man ta seg tid til å stoppe og la seg bergta av naturen.
Hver årstid har sine farer
Sirrý Eva Þorsteinsdóttir ved What's On Iceland minner om å være varsom når man kjører rundt i Islands røffe og mangfoldige landskap.
– Husk at hver årstid har sine farer, sier Þorsteinsdóttir. – Om høsten og vinteren kan det omskiftelige været skape utfordrende kjøreforhold, som snøstormer eller sterk vind. I veldig kaldt vær kan veien bli isete. Ikke særlig gøy om det blåser samtidig!
Under sommermånedene får sauene løpe fritt rundt i fjellene.
– Ofte forviller de seg ned mot veiene, kan plutselig løpe ut i veibanen. Da er det klokt å senke farten når man kjører, og vente til sauene løper unna, råder Þorsteinsdóttir.
Hun anbefaler folk å alltid sjekke vær- og veiforhold før de kjører av gårde, og tipser om nettstedene road.is og safetravel.is .
Camillas råd før bilferien
- Ta bilder av bilen før du kjører, med tanke på forsikring.
- Sand, ash & gravel -forsikring (mot sandstorm, aske og sprekk i ruta) er viktig å ha.
- NB! Hjulene er ofte ikke forsikret. Sjekk felgene og chassis på undersiden av bilen.
- Ha alltid med en ekstra kanne bensin i bilen. Det kan være langt mellom bensinstasjonene.
- Camping Card gir deg lov til å parkere på offentlige campingplasser. Kortet bestilles på nett for 150 euro og er gyldig hele sesongen.
- Ha med litt mynter i kontanter til dusjavgift ved enkelte campingplasser.
- Pakk godt med varmt tøy.
- Regn med regn. Skulle det ikke regne, får det bli en positiv overraskelse.
- Forhåndsbestill billetter til populære attraksjoner som Den blå lagune, så slipper du å måtte snu i døra fordi det er fullt.
- Det er strengt forbudt å kjøre offroad på Island.
- Husk kamera. Og ta med batteripakke til telefonen, det kan være langt mellom lademulighetene.
Reisefakta Island
Valuta: Islandske kroner (ISK). 100 ISK tilsvarer ca. 7 NOK.
Tidsforskjell: -2 timer.
Fly: Til Keflavík lufthavn. Camilla bestilte billetter fire uker i forveien og betalte ca. 2.000 NOK t/r.
Høysesong: Mai-september, men hver sesong har sin sjarm.
Klima: Kan sammenlignes med Kyst-Norge. Det skifter fort og kan blåse kraftig. Sommermånedene har 10-15°C og midnattssol.
Veistandard: Veiene er stort sett gode, men de fleste broene er einbreið – de har kun plass til én bil i bredden. Ringveien omkring øya er asfaltert, ellers går det stort sett i grusveier.
Fartsgrense: 90 km/t på riksvei/hovedvei, ev. 80 km/t på gruslagt underlag. 50 km/t i byområder.
Fartsbøter: 36 km for fort i 50- eller 60-sone kan gi opptil 80.000 ISK i bot (ca. 5.800 NOK).
Trafikksikkerhet: 45 drepte i trafikken per 1 million, mot 25 i Norge (tall fra EU-kommisjonen i 2017).
Bompenger: Ingen, bortsett fra tunnelene Hvalfjördur og Vaðlaheiðargöng. Billetter må bestilles på nett minst tre timer i forveien.
Viktige telefonnumre: 112 til alle nødetater.
Kilde: VisitIceland.com, Icelandic Transport Authority, safetravel.is, Statens vegvesen.