Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
16 august 2019 13:00
Del på Facebook
HAR FUNNET SEG TIL RETTE: Beate Solstrand Baklund (19) flyttet inn i de nye studentboligene på Kringsjå for to måneder siden. Så langt trives hun veldig godt. FOTO: Ryan Kelly
HAR FUNNET SEG TIL RETTE: Beate Solstrand Baklund (19) flyttet inn i de nye studentboligene på Kringsjå for to måneder siden. Så langt trives hun veldig godt. FOTO: Ryan Kelly

For ferske studenter er tiden inne for boligjakt. Hvordan er det å bo i noen av landets mest bemerkelsesverdige studenthus? Ta en titt!

Grønt på Kringsjå

Beate Solstrand Baklund (19) flyttet inn på Kringsjå for knappe to måneder. Hun har allerede rukket å bo seg inn i det som omtales som «Oslos grønneste studentboliger». Den høyeste av de nye boligblokkene har 11 etasjer, hvorav 10 er i miljøvennlig massivtre.

Etter at første byggetrinn ble ferdigstilt i 2018, har Kringsjå Studentby fått nytt liv. Det har riktignok vært studentby der lenge, men det er flere år siden studentbaren var i drift og man kunne møte naboer andre steder enn i vaskeriet. Nå har Kringsjå fått eget treningsstudio, ny dagligvarebutikk, utendørs treningspark og et spisested som holder åpent hver dag og kveld.

– Det er alltid folk på Union864, sier Baklund om kafeen, som byr på alt fra frokostgrøt og kaffe til pizza, sandwicher og drikke. – Det er ganske stappa der på fredager og lørdager, nesten så de kunne hatt større lokale.

Baklund flyttet fra familiehuset på Rælingen og inn i et vennekollektiv på Grünerløkka da hun begynte å studere statsvitenskap i fjor høst. Da kollektivet måtte flytte ut av leiligheten, kjente hun at det ville være godt å bo for seg selv. De splitter nye studenthyblene på Kringsjå var førstevalget hennes da hun søkte om bolig.

– Jeg var fast bestemt på å få boplass i et av disse nye byggene, forteller Baklund. – Jeg vurderte noe mer sentralt, men det er deilig å bo nærmere naturen. Her går jeg rett ut døra til T-banen, så er jeg i sentrum på et kvarter.

Snøhetta er landskapsarkitekt for de nye uteområdene i studentbyen. Kringsjå Torg skal bli et samlingssted med sitteplasser, petanque, bordtennis og vannspeil som kan brukes som skøytebane om vinteren. Torget er arena for flere av arrangementene i studentbyen, blant annet utendørskino.

Baklund er nestleder i Kringsjå Studentforening.

– Å skape sosialt liv i studentbyen står høyt på agendaen vår, sier hun. – Vi prøver å synliggjøre de arrangementene som foregår.

Sentralt i siloen

Grünerløkka Studenthus er en ombygget kornsilo fra 1953. I 14. etasje av totalt 19 etasjer har Celine Stensrud (25) bodd de siste to årene. Lierjenta tok en bachelorgrad i journalistikk i Bodø før hun flyttet til hovedstaden for å studere medier og kommunikasjon. Omveltningen var stor: Fra å bo i kollektiv med 12 gutter, deler hun nå en 40 kvadratmeter stor dubletthybel med én annen jente.

– Jeg fikk nok av kollektivtilværelsen, ler Stensrud. Hun trives godt på Grünerløkka, med gangavstand til skolen på Oslo Met og med yrende byliv like utenfor døren. – Det kinkige er at jeg jobber på Alnabru og må ta tre busser for å komme meg dit.

Stensrud slet med å finne bolig da hun flyttet til Oslo.

– Jeg bodde et halvt år hos pappa mens jeg søkte utallige hybler på Finn og var på vet-ikke-hvor-mange visninger. Jeg var heldig som til slutt fant bolig her i siloen, og som bare må bo med én annen person.

På takterrassen har man nesten 360 graders utsikt over hele byen. – Det er ikke så lett å bli kjent med hverandre her i huset, men under Pride hadde vi fellesvorspiel her oppe, forteller Stensrud mens Akerselva bruser nedenfor.

Norges største kollektiv

Fem minutters gåtur fra Campus Gløshaugen ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), sentralt i Trondheim, ligger Teknobyen. Det energieffektive studentboligkomplekset, tegnet av MEK Architects fra Madrid, sto ferdig i 2011. Beboerne i studenthuset deler på fellesrommene.

Carl Richard Steen Fosse (23) studerer elektronisk systemdesign og innovasjon ved NTNU. Han har bodd i Teknobyen i fire år. Nå er han akkurat tilbake etter ett år på utveksling i Taiwan.

– Det er sagt at Teknobyen er Norges største kollektiv. Nå er vi 115 som deler kjøkken med åtte kjøkkenstasjoner. Det er veldig sosialt, og vi er mye sammen på kjøkkenet og i stua, sier Fosse.

Superkollektivet består av et 150 kvadratmeter stort kjøkken og et stueareal på 220 kvadratmeter. Alle beboerne har hvert sitt kjøleskap på kjøkkenet, med egen skuff og boks til matoppbevaring på toppen av kjøleskapene. Stuen er inndelt i ulike soner som tilrettelegges for mat, spill, TV og sosial lek, og den leder også ut til en stor terrasse.

– Når man bor såpass mange sammen, går det fint an å gjemme seg litt i mengden. Selv er jeg en sosial type som bruker fellesarealene mye, forteller Fosse, som sier hverdagen i Teknobyen fungerer fint.

Boformen har endret hverdagslivet hans: – Det beste er at jeg bare kan gå ned i stua, sette meg ned med middagen min og bli med på det som skjer der. Det kommer jeg til å savne når jeg flytter ut herfra etter mastergraden.

Bærekraftig på Toneheim

På Toneheim Folkehøgskole får musikkinteressert ungdom et springbrett til videre musikkstudier. I løpet av de siste sju årene har skoleområdet utenfor Hamar sentrum fått nye, energieffektive internatbygg, tegnet av ASAS arkitektur.

Kjartan Van Dijk Festøy (19) gikk cello på Toneheim og bodde i det nye internatbygget i skoleåret 2018/2019. Han satt i skolestyret og fikk innblikk i byggeprosessen til de nye internatbyggene. Også disse uttrykker en miljøvennlig byggemetode i massivtre – og Kjartan er begeistret.

– En folkehøgskole er en enorm sosial arena , sier Kjartan. – Men selv om man bor sammen, er det godt å kunne ha litt privatliv. Internatet på Toneheim behagelig å bo på: De nye byggene gjør standarden for oss elevene litt bedre.

De omtrent 170 musikkelevene har lite obligatorisk undervisning og mye egen øvetid og privatleksjoner med profesjonelle utøvere.

– All musikk foregår i den gamle hovedbygningen. Der har vi et parogtjue øvingsrom også. I internatet er det forbudt med instrumenter – der skal det være ro og fred. Og godt er det, ler Kjartan.

De nye internatbyggene blir bygget i flere etapper. De 13 første sto ferdig i 2013 og 2014, og de siste sju skal på plass innen skolestart 2020.

Hvert bygg huser ti personer og har et felles allrom orientert mot det samlende uteområdet. Planløsningen på hyblene er kompakt, med både enmanns- og tomannsrom, sistnevnte med lav skillevegg mellom sengene.

– Det er en god løsning i et kollektiv hvor man kan ha behov for å trekke seg tilbake iblant, mener Kjartan. Til høsten skal han ta realfag ved Bjørknes privatskole i Oslo. Denne gangen planlegger han å bo i kollektiv i en god, gammeldags leilighet.

Råd til deg som ønsker studentbolig

  • Still deg i boligkø tidligst mulig. De siste årene har godt over 10.000 studenter stått i kø, ifølge tall fra studentsamskipnadene.
  • Søk gjennom studentsamskipnaden som er knyttet til ditt studiested.
  • Førsteårsstudenter og internasjonale studenter prioriteres først i boligkøen, men du kommer uansett foran i køen om du søker tidlig.
  • Du kan søke selv om du ikke har fått opptak til studiet ennå.
  • Det finnes også private studentboligutleiere.
  • På folkehøgskole bor du på internat og trenger ikke finne studentbolig selv.
  • Trenger du innredningstips til hybelen? Sjekk ut emneknaggen #minstudentbolig på Instagram.

Kilder: Norsk Studentorganisasjon (NSO), Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO).

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse