Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
17 august 2019 10:30
Del på Facebook
KAN DREPE: De fleste tåler vepsestikk godt – men for allergikere kan et stikk få fatale konsekvenser. FOTO: Shutterstock
KAN DREPE: De fleste tåler vepsestikk godt – men for allergikere kan et stikk få fatale konsekvenser. FOTO: Shutterstock

Sensommeren er høysesong for veps. Når det stripete insektet surrer rundt utemåltidene våre, er tilværelsen livsfarlig for vepseallergikere.

Kristin Bugge Søyland (59) fra Rjukan var sekunder fra å dø da hun ble stukket av veps under en fotballkamp for 13 år siden.

– Jeg fant ut at jeg reagerte på vepsestikk mange år før det, men den første gangen jeg ble stukket, gikk reaksjonen over, forteller Søyland. – Jeg ble utstyrt med en adrenalinpenn mot allergisk sjokk, men var dårlig til å ta den med meg.

Da hun var på fotballkamp med stebarna, uten adrenalinpennen i lomma, fikk hun vepsestikket som utløste det dødelige allergiske sjokket.

Mangler statistikk

Ifølge Astma-Allergi Danmark mister én til to livet i Danmark hvert år som følge av insektstikk. I Norge finnes ingen lignende statistikk, men vi vet at årlig får flere titusener store hevelser og må til legebehandling.

– Statistikken fra Danmark viser at insektstikk er noe av det som faktisk dreper folk, sier helsefaglig rådgiver Anna Bistrup i Astma- og Allergiforbundet (NAAF).

Heldigvis var det en lege til stede på tribunen da Søyland ble stukket.

– Jeg spurte ham om hvor lang tid jeg hadde på meg. «Ikke ett minutt», fikk jeg til svar, forteller Søyland.

Det gikk tre-fire minutter før ambulansen kom. Innen den tid var Søyland nesten bevisstløs. Hun fikk adrenalin rett i årene da hjelpen var på plass.

– Legen som hjalp meg, ga meg etterpå beskjed om at «nærmere døden kom jeg ikke». Det er utrolig at et giftstoff i et så lite dyr kan fremkalle dødsfall.

Hevelse er normalt

De fleste tåler vepsestikk godt. Hevelse, kløe, rødme og varme rundt stikkområdet kan være plagsomt, men er helt normalt og ufarlig.

– Det er viktig å skille mellom en normal betennelsesreaksjon og en allergisk reaksjon, sier Anna Bistrup i NAAF.

Noen blir mer og mer allergiske med alderen. Dessuten kan man plutselig bli allergisk selv om man ikke har vært det tidligere. Allergien blusser ikke opp før man har fått sitt første vepsestikk og dannet antistoffer, dermed er det først vepsestikk nummer to som potensielt kan være livstruende.

– Ved allergi får man ofte hevelse utover stikkområdet, elveblest, man kan bli svimmel, kvalm og iblant svime av eller kaste opp.

Allergisk sjokk

Allergisk sjokk, også kalt anafylaksi, er den sterkeste allergireaksjonen man kan få etter å ha blitt eksponert for noe man er allergisk mot. Den oppstår akutt og kan være livstruende.

– Er du allergisk, er det viktig at du har med deg adrenalinpennen din uansett hvor du går! Ikke la den ligge igjen i bilen eller sekken, sier Bistrup.

Har man først blitt stukket, er det viktig å bevare roen:

– Ikke få panikk! Panikk kan føre til økt puls, som igjen kan føre til at den allergiske reaksjonen blir forsterket, forklarer Bistrup. – Det er kjempeviktig å ta det med ro, både om du er stukket selv, eller om noen rundt deg er stukket – særlig ved allergisk reaksjon. Ring 113 om noen er stukket i munnen, luftrøret eller utenpå halsen, eller føler seg dårlig med kvalme, svimmelhet og pustebesvær.

Bekymret trenger man imidlertid ikke være uten grunn.

– Det er ingen grunn til å engste seg unødig, men det er viktig å være fornuftig og ta smarte valg, mener Bistrup. – Ikke la søt mat stå framme, se etter at det ikke har satt seg en veps på brusboksen din. Og ikke slå etter vepsen!

Mer veps i år enn i fjor

Annethvert år er et såkalt «vepseår» for vepsene i stikkevepsfamilien. Trolig blir det mer veps i år enn i fjor – uten at det behøver å bety at det blir mange.

– Partallsår er vanligvis «vepseår», men sommeren i fjor var såpass tørr at det ikke var nok å leve av for vepsen, forklarer zoolog Petter Bøckman ved Naturhistorisk museum.

– Vepsen er et rovdyr – ikke en planteeter som humla og bien. På sensommeren, når det blir lite mat, blir vepsen plagsom for oss, sier Bøckman. – Hvis du begynner å slå etter den, når den allerede er på tuppa, da stikker den.

Bøckman forteller at veps, i motsetning til mygg, er aktiv på dagtid.

– Så sitt heller ute om kvelden, råder han. – Du vil heller få et myggstikk enn et vepsestikk.

Én forholdsregel er ifølge zoologen viktigere enn noen annen:

– Ikke drikk av brusbokser! Hell drikken i et glass, så ser du hva som foregår oppi det. Et vepsestikk i munnen eller ganen kan ende ordentlig galt.

Kronisk syk av stikket

Dersom man har fått påvist vepseallergi, er det mulig å vaksinere seg mot allergien, men dette er en lang prosess som tar tre til fem år.

– Jeg tror jeg ville tålt et vepsestikk nå, sier Søyland. Hun er vaksinert over fem år og føler seg relativt trygg på at vaksineringen har hjulpet – det har hun følt på kroppen.

– Jeg vet ikke hvordan jeg ville tålt et nytt stikk, men uansett har jeg fått såpass mye antistoffer i meg at jeg har mye bedre tid på meg hvis jeg skulle få en reaksjon, forteller hun.

Allergien har likevel satt varige spor: Kroppen hennes produserte så mye antistoffer under de allergiske sjokkene at det utløste kronisk astmabronkitt som hun går på medisiner mot permanent.

Under årene hun ble vaksinert, gikk hun rundt utstyrt med tre adrenalinpenner på blå resept – én var ikke nok. Nå går hun uten.

– Jeg er ikke lenger hysterisk livredd for veps, sånn som jeg var i en lang periode. Det pleide å hemme meg i hvor jeg gikk og hva jeg gjorde. Det føltes utrygt. Nå går jeg til og med i skogen alene.

(UNDERSAK 1) Forholdsregler mot vepsestikk

  • Opptre rolig i nærheten av veps og bier
  • Dekk til mat
  • Unngå sterkt duftende og fargerike blomster
  • Bruk mindre parfyme og sminke (veps og bier tiltrekkes av enkelte stoffer)
  • Drikk saft, brus og øl av gjennomsiktige glass
  • Gå med lyse klær – veps tiltrekkes gjerne av svarte og fargerike klær
  • Bruk fottøy, sokker, lange bukser og overdeler med lange ermer, da er du bedre beskyttet
  • Veps liker svette, så vær observant når du trener
  • Dekk til vinduer med insektnetting hvis de skal stå åpne over lang tid
  • Kontakt profesjonelle, gjerne en birøkter, for hjelp til å fjerne bol

Kilde: Norges astma- og allergiforbund (NAAF)

(UNDERSAK 2) Hvis du får vepsestikk

  • Hold deg rolig!
  • Antihistamintabletter kan dempe milde reaksjoner
  • Kjøl ned stikkstedet med ispose, eller påfør lokalbedøvende Xylocain-salve
  • Kortisonsalve eller Eurax-salve kan også dempe reaksjonen litt
  • Kraftig allergisk (anafylaktisk) sjokk krever øyeblikkelig behandling med adrenalin
  • Adrenalinpenn (Jext eller EpiPen) er en sprøyte som settes direkte i en muskel så raskt som mulig etter at man er stukket. En slik penn kan fås på blå resept om du har reagert allergisk tidligere.
  • Ring 113 om noen er stukket i munnen, luftrøret eller utenpå halsen, eller føler seg dårlig med kvalme, svimmelhet og pustebesvær
  • Kilde: LHL (Landsforeningen for hjerte- og lungesyke), avdelingen Astma og allergi

(UNDERSAK 3) Flere tusen arter veps i Norge

Veps er blant de farligste dyrene i Norge – fordi de er så mange, og fordi de oppholder seg i nærheten av oss.

– Veps er et såpass vanlig dyr at folk møter på dem. Det er samme gift i veps som i hoggorm, men dem er det ikke like mange av, så det er færre som får ormebitt, forklarer zoolog Petter Bøckman ved Naturhistorisk museum.

I Norge er det flere tusen arter veps.

– Vi vet ikke hvor mange dyrearter som finnes på jorden, men to tredeler av dem er insekter – og fryktelig mange av dem igjen er veps, sier Bøckman.

Ikke alle av vepsearter er farlige for allergikere.

– De må være store nok til å levere gift nok. De fleste vepseartene er bitte små og umerkelige for oss, sier zoologen.

De gule og svarte vepsene vi vanligvis tenker på når vi snakker om veps, tilhører stikkevepsfamilien.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse