Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
17 august 2019 19:30
Del på Facebook
COMEBACK: Toyota Camry hadde sin storhetstid i Norge på 1980-tallet. Den forsvant fra det norske markedet for 15 år siden, men er, og har vært, en svært populær modell i blant annet USA. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
COMEBACK: Toyota Camry hadde sin storhetstid i Norge på 1980-tallet. Den forsvant fra det norske markedet for 15 år siden, men er, og har vært, en svært populær modell i blant annet USA. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

Med en reintroduksjon av Camry gjør Toyota et hederlig forsøk i et segment som i beste fall er lunkent i Norge.

Toyota driver for tiden og henter fram navn fra arkivskuffen. Nylig kom Corolla tilbake, da den erstattet Auris. Merket markerte dessuten sin retur til det seriøse sportsbilsegmentet med Supra, og nå har vi også fått Camry på plass.

Dette var en gang i tiden en svært populær modell i Norge. En slags ultimat taxibil – en ganske stor sedan med god holdbarhet og et forsiktig ytre til en trivelig pris. I 1987 solgte Toyota 5500 Camry i Norge, så fislet det rolig ut i løpet av 90-tallet, og i 2005 var bilen helt borte fra de norske salgsstatistikkene.

Den helt nye modellen ruller inn i samme segment som forgjengerne befant seg i. Det er fortsatt en sedan, og den er ganske stor. Og det er fortsatt en bil som helt sikkert vil få god respons i taximarkedet.

Nye Camry er 490 centimeter lang, noen centimeter lengre enn da den ble faset ut av det norske markedet. Utvendig er det litt mer spenstig, i tråd med den mer vovede designstilen Toyota har lagt seg til, men Camry er fortsatt en forholdsvis streit utseende bil.

Hybrid

Noe som også er i tråd med en moderne Toyota, er drivverket. Dette er det Toyota kaller en selvladende hybrid. Altså en drivlinje med både el- og bensinmotor, men uten eksterne lademuligheter.

Samlet systemeffekt er 218 hestekrefter, noe som er bra med krefter, uten at det gjør bilen til en videre sprek kjerre. Dette henger sammen med Toyotas bruk av trinnløs girkasse, i tillegg er det rett og slett ikke en biltype som er laget for å være sportslig. Her er det komfort som er målet.

Slik sett fungerer også girkassen. Disse nyere girkassene fra Toyota har luket vekk alt maset som de drev med tidligere. Da føyk turtallet opp og ned som en kenguru på varm asfalt. Drivverket i Camry har lavere puls og gir en sømløs og stressfri opplevelse.

Bra nivå

Innvendig byr Camry på et bra kvalitetsnivå. Det føles nesten som en premiumbil. Riktignok er testbilen utstyrt med den mest luksuriøse av tre utstyrspakker, men også selve utformingen og materialbruken imponerer. Tradisjonelt sett har ikke Toyota vært så flinke her, og man kan jo lure litt på hva folkene i Toyotas eget premiummerke, Lexus, tenker når de ser dette. Ikke så greit å anbefale Lexus ES, som har akkurat samme drivlinje, til 170.000 kroner mer når Camry kan by på noe såpass stilig.

Man sitter veldig godt, setene er behagelige med en rekke justeringsmuligheter, funksjonene befinner der de skal, utstyrsnivået er høyt, og det aller meste ser stilig ut. Der bilen ikke helt matcher de tradisjonelle premiummerkene, er på dashbordet som har analoge klokker og dermed begrenset med visningsmuligheter.

Kjøremodusknappene på midtkonsollen er kanskje en smule simple, men det er små detaljer. Den midtstilte skjermen er fin i bruk, ikke så stor, men med både berøringsfunksjoner og menyknapper. En mer brukervennlig løsning enn systemer som kun har berøringsskjerm.

Vel ute på landeveien er det stort sett kos, men én ting skuffer: Det er mye hjul- og vindstøy. Dette er faktisk noe som går igjen i nyere Toyotaer. Testbilen har ikke en hjuldimensjon som skulle tilsi masse rullestøy, men det er det altså.

I en sedan på Camrys størrelse forventer man at det er fredeligere.

Taxi

Selv om eventuelle baksetepassasjerer må snakke med utestemme for å bli hørt, vil de uansett ha en romslig opplevelse. Beinplassen er raus, og man kan ha ganske høyt hår.

Man kan selv velge mellom tre kjøreinnstillinger: 1) en helt elektrisk, så lenge det er noe futt i batteriet, 2) en innstilling der motorene jobber mer sportslig, og 3) normalinnstillingen der bilen selv velger batteri- og bensinmiksen.

Det er all mulig grunn til å tro at de aller fleste bare vil la bilen stå i sistnevnte. I sport får bilen noe friskere respons, uten at det tar av, men Camry er uansett ikke en bil for folk som bruker kjørehansker.

Camry har blitt en veldig ålreit bil, men i dagens marked står ikke en sedan med forhjulstrekk på så mange ønskelister. Derfor vil den nye versjonen aldri nærme seg salgstallene fra 80-tallet. Kanskje kan den klare tiendeparten?

Størst sjanse til å få øye på en Camry vil trolig være ved en taxiholdeplass.

Tekniske data

Toyota Camry Platinum
Pris: 475.700,–
Motor: 4 syl. Bensin/elektrisk. 2487 ccm 177 hk v. 5700 o/min. 221 Nm v. 3600 o/min. Elmotor. 122 hk 202 Nm. Systemeffekt. 218 hk.
Aks: 8,3 sekunder
Toppfart: 180 km/t
Forbruk: 0,55 l/mil
Utslipp: 127 g/km CO2. 2,2 mg/km NOx
Bagasjerom: 524 liter
LxBxH: 4885/1840/1445 mm
Egenvekt: 1595 kilo

Pluss og minus

+

Plass
Komfort
Pris

Hjul- og vindstøy
Snevert segment
Ikke hengerfeste

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse