Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
04 oktober 2019 14:00
Del på Facebook
KONFLIKTHÅNDTERING: Spenninger kan oppstå når hverdagsrammene faller bort, men det kan være lurt å puste ekstra med magen på ferie. – Jeg foreslår å styre unna temaer der man ikke er rimelig sikker på positivt utfall, sier samlivsterapeut Trine Huseby. FOTO: Shutterstock / NTB scanpix
KONFLIKTHÅNDTERING: Spenninger kan oppstå når hverdagsrammene faller bort, men det kan være lurt å puste ekstra med magen på ferie. – Jeg foreslår å styre unna temaer der man ikke er rimelig sikker på positivt utfall, sier samlivsterapeut Trine Huseby. FOTO: Shutterstock / NTB scanpix

Å reise kan oppleves som en vitamininnsprøytning for forholdet – eller som slitsom stresstest. Vi gir deg ekspertenes tips for en god kjærestetur.

I 2014, da den amerikanske skuespilleren og komikeren Bill Murray dukket uanmeldt opp på et utdrikningslag i Sør-Carolina, hadde han følgende råd til de ugifte gjestene:

– Hvis du tror at du har møtt den rette, kjøp en billett og dra verden rundt sammen, gjerne til kronglete steder. Hvis dere kommer hjem og fortsatt er forelsket, sa Murray, – gift dere på flyplassen!

Uforutsigbart

Enten dere feirer sølvbryllup med familien eller drar på deres første kjærlighetsferie, er det liten tvil om at en reise – i all sin uforutsigbarhet – kan mane fram både positive og negative sider ved et forhold. Journalist Odd Roar Lange har selv skrevet om temaet på sin egen reiseside, thetravelinspector.no. Særlig for nyslåtte kjærestepar, sier han, kan utfordrende følelser og situasjoner oppstå når de hverdagslige rammene faller vekk.

– Reiser har en tendens til å samle hele forholdet i et nøtteskall, sier han. – Alt blir veldig eksponert, i motsetning til hverdagslivet.

Og Langes fremste tips for den «perfekte» kjærlighetsferien?

– Ikke forvent perfeksjon, sier han. – Ser man for seg uavbrutt romantikk, perfekte solnedganger, verdens beste hotellrom og at alt skal gå på skinner, kommer man som regel skuffet hjem igjen. For slik er det jo ofte ikke på reise, eller i livet generelt.

Uoppfylte forventninger trenger ikke nødvendigvis å gjøre en kjærlighetsferie «mislykket», sier Lange. Faktisk, hevder reiselivsjournalisten, kan en større åpenhet for det uforutsette bidra til å gjøre turen mer unik.

– En romantisk tur trenger ikke gå i dass selv om kofferten ikke kommer fram. Faktisk er det sånn at de klisjéfylte forventningene vi danner oss i forkant, kan stå i veien for den langt mer nyanserte og innholdsrike reiseopplevelsen som virkeligheten leverer. Senker man forventningene med femti prosent, får man ofte dobbelt så mye igjen i den andre enden, sier han.

Pengediskusjoner

Når stemningen surner mellom kjærestepar på ferie, skyldes konfliktene typisk et par faste gjengangere. Økonomi, sier Lange, er en av dem.

– Mye handler om mangel på avklaring, sier han. – Reiser man på et felles budsjett, er det selvfølgelig essensielt å ta pengepraten på forhånd. Men også for par med atskilt økonomi, som for meg og min kjæreste, kan det være viktig å snakke høyt og ærlig om en del ting før avreise. Hvilken standard og hvilket prisnivå skal vi legge oss på når vi spiser ute, reiser fra sted til sted eller velger overnatting? Mange ender jo opp med å bruke en god del mer penger enn de har råd til for ikke å fremstå som sure eller gjerrige.

Pengebruk har alltid vært en fallgrop for kjærestepar på ferie. En annen og nyere utfordring, påpeker Lange, er oppmerksomhetssluket vi alle bærer rundt på i lomma.

– Jeg ser dem hele tiden når jeg reiser, folk som bruker masse penger på å reise på kjærlighetsferie med partneren og ender opp på hver sin side av bordet med nesa i skjermen. Skal man sitte igjen med noen gode minner etter hjemkomst, er det avgjørende å ha et bevisst forhold til telefonen, og helst la den ligge i fred så mye som mulig. Jeg har i hvert fall aldri hørt noen klage over at kjæresten ikke bruker nok tid med telefonen når de er på ferie, eller ellers i livet for den saks skyld.

Det betyr ikke at man må belage seg på en teknologifri ferietur, understreker Lange.

– Det går for eksempel an å sette telefonen på flymodus og bruke den hovedsakelig som et kamera. Man kan selvfølgelig dele feriebildene på sosiale medier, men vent kanskje med å legge dem ut til du kommer hjem, så bruker du ikke verdifull tid eller tankekraft i påvente av responsen.

Terapibehov

Trine Huseby er samlivsterapeut ved Sundvolden Hotel og driver bloggen trinehuseby.no, der hun deler teknikker og inspirasjon for par. Hun forteller om en økt pågang av slukørede kjærestepar i terapirommet etter ferietider.

– På reise faller rutiner og forutsigbarhet bort, sier hun. – Man må tilpasse seg andre og foreta små og store valg. Man sover, spiser og drikker annerledes enn i hverdagen, kanskje bruker man mer penger og er mer eller mindre sosial enn ellers. Hvis man har veldig ulike erfaringer med ferie, kan det være krevende å justere seg til hverandre. Det kan også tære på frustrasjonstoleransen hvis man er sammen 24 timer i døgnet, og man viser mer av sitt sanne jeg – på godt og vondt.

Ulike ønsker

Det kan være tusen ulike grunner til at ferien skjærer seg, påpeker Huseby, men ofte handler det om forskjellige ønsker og prioriteringer. Om disse ikke er avklart før ankomst på et fremmed sted, kan det fort føre til gnisninger, sier samlivsterapeuten.

– Det er ikke uvanlig at den ene ønsker en aktiv ferie, mens den andre er innstilt på å slappe av. Eller den ene ønsker å være sammen med andre, mens partneren ønsker kjærestetid. Andre temaer som ofte er kilde til konflikt, er drikking og penger. Og så hører jeg ofte at den ene har behov for kontroll og stresser rundt, mens den andre er mer tilbakelent, til begges frustrasjon.

– Hvis konflikten først er et faktum, bør man gjøre opp på stedet eller vente til hjemkomsten?

– Jeg foreslår å styre unna temaer der man ikke er rimelig sikker på positivt utfall. Det betyr at krangler som går igjen og ting man irriterer seg over til stadighet, bør tas før eller etter reisen. Å bruke noen sekunder på denne vurderingen kan redde én ukes ferie, sier hun.

Det betyr ikke at det ikke er lov å markere seg når man reiser. Men det kan også være lurt å ta diplomathatten på, og puste litt dypere enn normalt.

– Et effektivt verktøy er timeout for par, sier Huseby. – Det innebærer at den første som blir oppmerksom på at en eller begge er opprørt, ber om timeout. Så tar man en pause fra situasjonen og konsentrerer seg om andre ting, inntil pulsen har falt og man klarer være konstruktiv. Den som ba om timeout, har ansvar for å ta opp tråden igjen innen 24 timer, for eksempel ved å si: «Jeg er klar for å prøve igjen, hva med deg?»

Tre tips for konflikthåndtering på ferie

  1. Alt trenger ikke å sies høyt, og særlig ikke når man er på reise. Når du tar deg selv i å irritere deg over partneren din, prøv å huske disse fire tingene: Hold munnen lukket, trekk pusten dypt inn, se deg selv utenfra og still deg selv spørsmålet «Hva gjør jeg for å være en god partner i ferien»?
  2. Ikke vær redd for å tilbringe deler av dagen fra hverandre. Hvis ønsket ditt om alenetid ikke samsvarer med partnerens, gjør den andre klar over dette behovet allerede i planleggingsfasen. Understrek at det ikke handler om ham/henne ved å være oppmerksom når dere er sammen, og bekrefte i ord og handling hvor betydningsfull den andre er. Det er også fordelaktig at alenetiden er planlagt, og at man heller er spørrende enn krevende når man skal avklare tidspunkt og varighet.
  3. Begrens alkoholinntaket. En flaske god vin kan forsterke den gode stemningen, men blir det for mye vin, kan det stikk motsatte skje. I tillegg har du mindre overskudd dagen derpå til å bruke etterlengtet ferietid på en givende måte.

(Kilde: Samlivsterapeut Trine Huseby)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse