Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
06 november 2019 19:30
Del på Facebook
FOR TREIGT: NAF mener utbyggingen av ladeinfrastrukturen ikke holder følge med salget av ladbare biler. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
FOR TREIGT: NAF mener utbyggingen av ladeinfrastrukturen ikke holder følge med salget av ladbare biler. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

– Ladeinfrastrukturen langs veiene er vår største bekymring akkurat nå. I løpet av 2020 vil vi antakelig passere 500.000 elbiler og ladbare hybrider, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding.

Regjeringen la tidligere i år fram en strategi for alternative drivstoff som NAF mener ikke er i nærheten av god nok.

– Det som kom fra regjeringen, var i praksis ikke en strategi. Den var et håp om en markedsbasert utbygging fra ladeaktørene.

Sødal sier dette ikke er holdbart, fordi utbyggingen av antall ladere ikke har samme fart som salget av biler som trenger ladere.

NAF kommer med tre krav til regjeringen: Det første er å få opp farten på utbyggingen. Det andre er at laderne som bygges har stor effekt.

– Nå kommer det en rekke elbiler som kan lade langt raskere enn den norske standarden på 50 kW. Vi må i større grad bygge hurtigladere for fremtiden.

I tillegg ønsker NAF at flere skal få tilgang på trygg hjemmelading.

– Hvor blir det av støtten til hjemmelading som regjeringen har skrevet om i regjeringsplattformen, men som vi ennå ikke har sett noe til? spør Sødal.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse