– Ladeinfrastrukturen langs veiene er vår største bekymring akkurat nå. I løpet av 2020 vil vi antakelig passere 500.000 elbiler og ladbare hybrider, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding.
Regjeringen la tidligere i år fram en strategi for alternative drivstoff som NAF mener ikke er i nærheten av god nok.
– Det som kom fra regjeringen, var i praksis ikke en strategi. Den var et håp om en markedsbasert utbygging fra ladeaktørene.
Sødal sier dette ikke er holdbart, fordi utbyggingen av antall ladere ikke har samme fart som salget av biler som trenger ladere.
NAF kommer med tre krav til regjeringen: Det første er å få opp farten på utbyggingen. Det andre er at laderne som bygges har stor effekt.
– Nå kommer det en rekke elbiler som kan lade langt raskere enn den norske standarden på 50 kW. Vi må i større grad bygge hurtigladere for fremtiden.
I tillegg ønsker NAF at flere skal få tilgang på trygg hjemmelading.
– Hvor blir det av støtten til hjemmelading som regjeringen har skrevet om i regjeringsplattformen, men som vi ennå ikke har sett noe til? spør Sødal.