Selskapet som importerer Jaguar og Land Rover, har den senere tiden jobbet med å få MG til Norge. Men så skjedde det noe.
MG, som en gang var en britisk sportsbilprodusent, ble kjøpt av kinesiske SAIC da de gikk konkurs i 2005. I dag lager MG blant annet elbiler. Nic Christiansen Gruppen har ønsket å få dem på veien i Norge.
MG ZS er en mellomstor SUV med en batteripakke på 44,5 kWt og en rekkevidde på 26 mil. Den norske prisen var klar: 229.900 for Comfort-utstyrsnivå og 249.900 for Luxury. Men det blir det ikke noe av.
– Dessverre har vi kommet fram til at dette ikke er et økonomisk holdbart business case for oss, sier Søren Hyltoft i Nic Christiansen Gruppen.
Margintrøbbel
Det var aldri planen at MG-bilene skulle selges gjennom Jaguar Land Rover-nettverket, og det er i prosessen med å finne en lønnsom modell for salg og service at importplanene skal ha stoppet opp.
– Vi har hele tiden visst og kommunisert at det var viktige punkter som manglet avklaring før vi kunne skrive under på avtalen, sier Hyltoft.
De ønsket å selge bilene gjennom en plattform på nettet, som skulle ha et oppsett med service og bilutlevering fra noen få servicepunkter. Hyltoft sier det ikke lot seg gjøre å lage avtaler med en margin som ville bli lønnsom for importørselskapet.
– Med denne bakgrunnen har vi konkludert med at vi ikke på det nåværende tidspunkt kan inngå et samarbeid om å introdusere de ellers meget fine bilene i Norge, beklager han.
Hyltoft sier de ikke har noen andre elbilmerker i sikte for øyeblikket.