Ford Focus er en god kompaktbil, og i ST-utgave blir det både praktisk og morsomt.
Ford har vært litt på defensiven salgsmessig i Norge de senere årene. Per i dag er de ikke engang inne blant de ti mest populære merkene, og har en nedgang på nær 30 prosent sammenlignet med i fjor, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
En litt uheldig modellmiks gjør at Ford ikke treffer. Her er det ingen elbiler, heller ingen ladehybrider som matcher de bedre på markedet, og Fords SUV-er er i en noe ukurant størrelse. Dette kan fort forandre seg til det bedre når produsenten om ikke lenge kommer med SUV-en Puma og ikke minst med en helelektrisk SUV.
Inntil videre er det morsomste og mest interessante i modellporteføljen bilene som har «ST» etter modellnavnet. I fjor kom Fiesta ST, kanskje den bilen som gir mest moro for pengene akkurat nå, og nå er også den nye utgaven av storebror Focus ST klar for norske veier. Forventningene er store idet vi kjører ut med en testbil.
30 hestekrefter mer
ST-utgaven ligger i samme fil som Volkswagen Golf GTI. Det betyr en stor, men ikke vilt stor, motor, forhjulstrekk og et understell som har fått en sportslig overhaling. Denne gangen har Ford puttet en 2,3 liters motor med fire sylindre under panseret. Med 280 hestekrefter er det 30 mer enn i utgaven den erstatter.
Det gir en raskere akselerasjon fra null til hundre. Nå tar det 5,8 sekunder, noe som er 0,7 kvikkere enn med forgjengeren. Bilen har i tillegg kraftigere bremser og en elektronisk differensial. Differensialen skal stagge forhjulene fra å spinne ut i en uhåndterlig understyring, den sørger altså for at bilen går rett fram under gasspådrag selv om man svinger på rattet.
Differensialen parerer mye, men det er ikke til å komme ifra at dette er en bil hvor man holder godt i rattet. En så sterk motor som sender kreftene rett i forhjulene, byr på svidd gummi uansett. Det betyr at man må være litt smart med høyrefoten på svingete vei, uten at det er noe stort problem. For øvrig gir det bilen karakter at den ikke har elektroniske krykker som hjelper føreren ut av alle problemer.
Stiv
Testbilen har i tillegg «ST performance-pakka» som inneholder launch control og justerbart understell. Man kan stille inn drivlinje og understell på forskjellige nivåer av aggressivitet. I normalmodus er Focus ST noe stivere satt opp enn en standardutgave. I race og track blir det progressivt hardere, til et nivå som på ingen måte er tilpasset norsk asfalt. Parallelt med dette blir gassresponsen hissigere. I track er antispinnsystemet delvis skrudd av, noe som først og fremst er tilpasset banekjøring.
Det gjør det litt vanskelig å finne en helt ideell miks på vanlig vei. Vil man ha en svært framoverlent motor, blir komforten så som så. Men er man i modus for en inspirert tur, er det mye moro hente ut av bilen. Testbilens girkasse er manuell og tettsteget. Kreftene er store, men ikke større enn at man kan få mye ut av bilen uten å være helt idiot.
Noe som er et viktig poeng med disse bilene. De skal by på gøyale kjøreopplevelser i den virkelige verden, samtidig har er de praktiske nok til å matche en liten familiebil.
Kakler og smeller
Lydmessig får man også mer enn i en vanlig Focus. Det kakler og smeller fra eksospotta, men noe av dette er kunstig lyd som ikke helt fungerer, men føles litt tam. Dette kan henge sammen med nye EU-regler som skal begrense støy fra bilene.
Men som en bil med praktiske anlegg og frekke kjøreegenskaper tar Focus ST godt vare på Fords tradisjoner. Bilen får fram smilet på en svingete vei, og den har plass til fem dersom baksetepassasjerene aksepterer å sitte trangt.
Samtidig har den nye og oppgraderte Focus ST et problem. Den har blitt dyr, vel 100.000 over utgaven den erstatter. Det betyr at den også ligger tilsvarende over Golf GTI. Nå skal det sies at Forden har 35 hestekrefter mer enn konkurrenten, men 100.000 er likevel mye penger.
Hvis økonomi uansett ikke er noe tema, kan man vente på RS-utgaven – den pleier å være helt tullerusk.
Tekniske data:
Ford Focus ST
Pris: 557.600.-
Pris testbil: 615.500.-
Motor: 4 syl. Bensin. Turbo. 2300 ccm. 280 hk v. 5500 o/min. 420 Nm v. 3000 o/min.
Aks: 5,8 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,79 l/mil
Utslipp: 179 g/km CO2. 11 mg/km NOx
Bagasjerom: 341/1320 liter
LxBxH: 4378/1979/1454 mm
Egenvekt: 1433 kilo
Tilhengervekt: 2000 kilo
Pluss og minus
+
Gøyale kjøreegenskaper
Ser kul ut
Teknisk avansert
–
Prisen
Hard