Til sommeren kommer Polestars første elbil, og merket vil for alvor bli kjent i Norge. Men Polestar er fortsatt noe mer enn «elbilavdelingen» til Volvo.
I utgangspunktet var Polestar en racingavdeling som brukte Volvo-modeller, og som for noen år siden ble kjøpt opp av Volvo. Da ble merket Volvos avdeling for høyytelsesbiler, et sted der standardbiler fikk litt raffere understell og noen hestekrefter mer.
Samtidig som Polestar også er blitt et eget undermerke for elbiler, holdes tradisjonene i hevd. Polestar Engineered gjør fortsatt raffineringer av Volvo-modeller.
– Det er Volvo-modeller med mer sporty egenskaper, sier kommunikasjonssjef Erik Trosby.
I disse dager lanseres Polestar Engineered for bilene i 60-serien, som vil si V60, S60 og XC60.
Det kan minne litt om det Mercedes-Benz og BMW bruker henholdsvis AMG-avdelingen og M-avdelingen til, men Trosby understreker at Volvo ikke prøver å ta opp kampen med bilene fra de tyske bilprodusentene.
– Er du en «die hard» performance-kunde, velger du nok ikke Volvo. Dette er biler for Volvo-entusiasten som vil ha noe ekstra.
Ladehybrider
Polestar Engineered-bilene tar utgangspunkt i T8-utgavene, altså ladehybridene.
– Det blir et relativt beskjedent volum sammenlignet med vanlige utstyrsvarianter av XC60 T8 og V60 T8, som var de modellene vi registrerte flest av i 2019. Polestar Engineered-bilene er jo et nisjeprodukt.
Trosby sier de i første omgang kommer til å ta inn «noen hundre biler» fordelt på de tre karosseriene.
Det er ikke snakk om så stor effektøkning, den går fra 390 til 405 hestekrefter og 640 til 770 newtonmeter i dreiemoment. Vel så viktig er det at Polestar Engineered-bilene får et oppgradert understell og brembo-bremser, tillegg til noen designeffekter som gule sikkerhetsseler og spesielle felger.
Prisen på bilene ligger 80.000 til 100.000 over en tilsvarende T8-modell med R-design-utstyr.