Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
02 februar 2020 19:30
Del på Facebook
RAFFERE: Polestar-avdelingen til Volvo har fikset litt på 60-serien, her ved XC60 og V60, slik at bilene får noe mer effekt og et langt mer avansert understell. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
RAFFERE: Polestar-avdelingen til Volvo har fikset litt på 60-serien, her ved XC60 og V60, slik at bilene får noe mer effekt og et langt mer avansert understell. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

Til sommeren kommer Polestars første elbil, og merket vil for alvor bli kjent i Norge. Men Polestar er fortsatt noe mer enn «elbilavdelingen» til Volvo.

I utgangspunktet var Polestar en racingavdeling som brukte Volvo-modeller, og som for noen år siden ble kjøpt opp av Volvo. Da ble merket Volvos avdeling for høyytelsesbiler, et sted der standardbiler fikk litt raffere understell og noen hestekrefter mer.

Samtidig som Polestar også er blitt et eget undermerke for elbiler, holdes tradisjonene i hevd. Polestar Engineered gjør fortsatt raffineringer av Volvo-modeller.

– Det er Volvo-modeller med mer sporty egenskaper, sier kommunikasjonssjef Erik Trosby.

I disse dager lanseres Polestar Engineered for bilene i 60-serien, som vil si V60, S60 og XC60.

Det kan minne litt om det Mercedes-Benz og BMW bruker henholdsvis AMG-avdelingen og M-avdelingen til, men Trosby understreker at Volvo ikke prøver å ta opp kampen med bilene fra de tyske bilprodusentene.

– Er du en «die hard» performance-kunde, velger du nok ikke Volvo. Dette er biler for Volvo-entusiasten som vil ha noe ekstra.

Ladehybrider

Polestar Engineered-bilene tar utgangspunkt i T8-utgavene, altså ladehybridene.

– Det blir et relativt beskjedent volum sammenlignet med vanlige utstyrsvarianter av XC60 T8 og V60 T8, som var de modellene vi registrerte flest av i 2019. Polestar Engineered-bilene er jo et nisjeprodukt.

Trosby sier de i første omgang kommer til å ta inn «noen hundre biler» fordelt på de tre karosseriene.

Det er ikke snakk om så stor effektøkning, den går fra 390 til 405 hestekrefter og 640 til 770 newtonmeter i dreiemoment. Vel så viktig er det at Polestar Engineered-bilene får et oppgradert understell og brembo-bremser, tillegg til noen designeffekter som gule sikkerhetsseler og spesielle felger.

Prisen på bilene ligger 80.000 til 100.000 over en tilsvarende T8-modell med R-design-utstyr.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse