Annonse
NTB
Tema
NTB
01 februar 2020 19:30
Del på Facebook
VENT LITT: I april kommer Kia XCeed som ladehybrid, økonomisk sett kan det være lurt å vente på den utgaven. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
VENT LITT: I april kommer Kia XCeed som ladehybrid, økonomisk sett kan det være lurt å vente på den utgaven. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

Kia tilbyr allerede en imponerende mengde kompaktbiler, og nå har de jommen funnet plass til enda en.

Kias satser hardt på biler i omtrent samme størrelse. Ceed-familien består av kompaktbil, kompaktstasjonvogn og nå en kompakt-SUV. I tillegg har Kia også Stonic, Niro og Soul i samme sjanger.

XCeed er en livsstilsbil, i likhet med Mini Countryman, Audi Q2 og Mercedes-Benz GLA. Biler som egentlig ikke er nødvendige, som ser kule ut, men som likevel ikke tilbyr noe mer enn kompaktbiler flest. De skal appellere til det samme punktet i hodet som får oss til å bruke neglelakk og bartevoks: forfengeligheten.

For ikke så lenge siden var kompaktbiler fornuftige saker uten det lille ekstra som kan gjøre en bil til en sosial markør, så lenge man ikke gikk for en GTI-utgave. Men tidene forandrer seg. Kompaktbiler er fortsatt et populært segment, men i en del tilfeller trenger de noe mer for treffe. Som ekstra bakkeklaring og plastikkbeskyttelse på karosseriet.

Ikke dermed sagt at de blir terrengbiler. På samme måte som en kvinne i skinnbukser før i tiden enten kjørte motorsykkel eller var Nena, men i dag trolig er en mellomleder med handlekurv på elsykkelen, er XCeed er tøff utenpå, men uegnet utenfor allfarvei.

Urbane utflukter

Størrelsen gjør XCeed perfekt for urbane utflukter. Det utseendemessige slektskapet med de andre Ceed-modellene er faktisk ikke så stort, utvendig er det kun dørene som er like. XCeed er jazzet opp med plastbeskyttelser og med noen centimeter høyere bakkeklaring, noe som gjør deg trygg der brosteinen er løs eller fartshumpen har feil vinkel. Men det viktigste er nok å se kul ut, og det klarer den passe bredbeinte XCeed godt, ikke minst kledd i testbilens bling-farge. Dette er definitivt ikke en bil som skal være sølvfarget.

Men et funky ytre koster penger. Ceed i stasjonsvognutgave med samme motor, men 200 liter større bagasjerom, koster 100.000 mindre. Det er med andre ord ikke fornuft som skal være motivasjonen.

God komfort

Til kompaktbil å være er den svært komfortabel. Understellet er fint satt opp, den er ikke gyngende myk, men parerer samtidig rufsete underlag på en behagelig måte. Spesielt sportslig er den dog ikke. Motoren byr på 140 hestekrefter, noe som i og for seg er greit, men en sløv girkasse tar bort det meste av sprut. Det er mulig å hente ut noe mer reaksjon fra drivverket ved å sette den i sport, men det kjennes aldri som motoren faktisk vil leke.

XCeed er uansett en bil det er lett å like, og i mørketiden passer det utmerket at den skinner som sola. Innvendig er det fin kvalitet. Ikke på nivå med Mercedes-Benz eller Audi, men det holder. Det er lett å bli kjent med bilens funksjoner, og den midtstilte skjermen er grei i bruk. Kia byr dessuten på et omfattende utstyrsnivå, som det fort vil koste mye å matche hos mange andre bilmerker.

Koster

Eksempelvis er det LED-lys foran og bak, alt av sikkerhetssystemer, oppvarmede sidespeil, sotete vinduer, varme i rattet, skinnseter og 18-tommers aluminiumsfelger. Oppå dette kommer Kias solide garanti på sju år.

Det hjelper litt når man ser på sluttsummen. For dette er dyrt, 430.000 kroner. Det kan kanskje være verdt å vente litt hvis man er fysen på en XCeed. Den skal komme som ladbar hybrid senere i år, med omtrent samme effekt som testbilen. Trolig vil prisen ligge en god del lavere enn her, samtidig må man være forberedt på at bagasjeplassen krymper på grunn av batteriet.

XCeed i testbilversjonen har lite med fornuft å gjøre, og den ganske store elefanten i rommet er at det i år kommer en hel haug med elbiler som koster det samme eller mindre. Men man skiller seg i det minste ut i en solskinnsfarget XCeed.

Tekniske data

Kia XCeed 1,4

Pris: 429.900.-
Pris testbil: 435.890.-
Motor: 4 syl. Bensin. Turbo. 1353 ccm 140 hk v. 6000 o/min. 242 Nm v. 1500 o/min.
Aks: 9,5 sekunder
Toppfart: 200 km/t
Forbruk: 0,7 l/mil
Utslipp: 158 g/km CO2. 625,7 mg/km NOx
Bagasjerom: 426/1378 liter
LxBxH: 4395/1826/1495 mm
Egenvekt: 1330 kilo
Tilhengervekt: 1410 kilo

Pluss og minus

+

Kul
Masse utstyr
Komfortabel

Dyr
Daff motor

Galleri

View the embedded image gallery online at:
https://ksu.no/artikler/tema/99469-trendy-kia#sigProId447a7ba4c5

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse