Elbilene kapret de fem første plassene på salgsstatistikken for januar. Vinneren er en bil som ble lansert for omtrent et år siden.
Elbilene sto for 44,3 prosent av totalen i personbilsektoren. Det er langt foran tilsvarende tall fra januar 2019, men det er samtidig bak prognosene fra de forskjellige bransjeaktørene, som alle ser for seg en elbilandel på over 50 prosent i 2020.
Andelen vil nok stige utover året. Det er ventet godt over 20 nye elbilmodeller i 2020 som kan være med på å øke volumet.
Vinneren i januar er en bil som ble lansert i starten av 2019, Audi e-tron, med 902 biler. I en pressemelding forteller importøren at e-tron-salget har bidratt til at Audi har oppnådd en historisk høy markedsandel på 10,4 prosent, med totalt 999 solgte biler i januar. Tallet viser også hvor viktig e-tron er for Audi i Norge.
Tror på rekord
E-tron kan nå leveres med to forskjellige batteripakker, og i april kommer en versjon med mer sporty takform. Elin Sinervo, direktør for Audi Norge, tror 2020 blir et svært godt år for merket, som så sent som i 2018 hadde noe i nærheten av et katastrofeår, med en markedsandel på 3,3 prosent.
– God tilgang til alle fire varianter av e-tron, og ikke minst stor etterspørsel, gjør at vi tror på et rekordår for Audi, sier Sinervo.
Bak Audi e-tron fulgte Renault Zoe med 533 biler og Volkswagen Golf med 511 biler, hvorav 497 var e-Golf.
Men det var et merke uten en eneste elbil i porteføljen som ble størst, nemlig Toyota, med 12 prosent av markedet. Her er det hybrider og ladehybrider som står for så å si alt salg. Av de 1148 Toyotaene var det 30 bensin- eller dieselbiler.
Bak Toyota ligger Audi og Volkswagen. Det skilte for øvrig fire biler mellom de to tyske merkene.