Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
15 februar 2020 19:30
Del på Facebook
NEDSNØDD: Bilen tåler både kulde og snø, men det finnes noen forholdsregler det er verdt å merke seg. FOTO: Bjørn Jørgensen / NN / Samfoto
NEDSNØDD: Bilen tåler både kulde og snø, men det finnes noen forholdsregler det er verdt å merke seg. FOTO: Bjørn Jørgensen / NN / Samfoto

Uten en temperert garasje må bilen stå ute i kulda og fryse. Kan det ødelegge bilen? Og hva med elbilen, kan den lade ut i kulda når du ikke bruker den? Ekspertene har svaret.

Er det ille for bilen å stå alene ute i kulda? Hva kan skape trøbbel, hva kan bli medtatt, og hva kan eventuelt ødelegges helt?

Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF sier at motoren skal tåle utelivet vinterstid, men man må passe på én ting: Frostvæske.

– Så lenge du har på tilstrekkelig med frostvæske, klarer motoren vinterkulda.

Samtidig skal man være oppmerksom hvis det har kommet mye snø.

– Bremsene tåler også fint kulde, men er det mye snø som pakker seg bak hjulene, vil det kunne hindre bremsenes bevegelse.

Snø som pakker seg rundt hjulene, bør derfor hakkes løs før man begynner å kjøre. Det samme gjelder snø og is som har lagt seg på felgen, det vil skape ubalanse når man kjører.

Kaldstart

At motoren er iskald når man starter den opp, er i utgangspunktet er ikke så farlig.

– Du kan kjøre normalt, men stor belastning anbefales ikke før motoren er varm. Bruk av motorvarmer er en fordel, det gir mindre slitasje på motoren, lettere start, mindre utslipp og raskere varme innvendig i bilen.

Et problem som kan oppstå hvis bilen ikke brukes på en stund, er at batteriet blir flatt. Med flatt batteri vil ikke bilen starte. Men Bergerud sier at batteriet i de aller fleste tilfeller vil beholde nok kapasitet.

– Et fulladet batteri kan stå i kulde lenge uten å ta skade, men kapasiteten synker med kuldegradene.

Skulle batteriet ha ladet ut, vil problemet normalt være løst hvis man får starthjelp.

Har man fått start på bilen igjen, enten ved hjelp av en kompis med startkabler eller en batteribooster, må man ta seg en lang kjøretur. Hvis batteriet ikke lades skikkelig opp, vil det bli startproblemer igjen neste gang.

Bergerud tar med en liten advarsel her:

– Et batteri som har stått lenge i kulda med lite strøm, kan fryse i stykker.

Fastfrysing

Det er ikke bare motor og drivlinje som utsettes for kuldegrader. Er du uheldig, kommer du deg rett og slett ikke inn i bilen.

– Dørene kan fryse fast, spesielt hvis det har vært mildt eller du har vasket bilen. Etter vask er det viktig å tørke dørpakningene og påføre silikon på dem.

Vel inne i bilen kan man oppdage at vindusviskerne sitter fast. Her finnes det heldigvis et logisk og enkelt triks.

– Sett all varme på ruten, pluss eventuelle varmetråder, og løsne vindusviskerne forsiktig fra ruten etter hvert.

Røsker man dem løs før isen har tint, er det fort gjort å ødelegge gummien. Dårlige viskere er både farlig og irriterende. Hele problemstillingen kan unngås hvis man tar seg bryet med å legge en matte eller et teppe over frontruta når man parkerer.

Måking

Et annet velkjent problem er at det har snødd tett og bilen befinner seg under det hvite teppet. Da er det fristende å ta fram kosten man vanligvis feier trappa med. Det er ikke så lurt.

– Nei, det vil medføre riper i lakken. Det er viktig å bruke en mykere kost.

For øvrig er ikke is og snø skadelig for lakken, opplyser Bergerud.

Elbiler

Med en stadig økende elbilbestand vokser det også fram en del nye problemstillinger. Batteripakken, som er en rimelig viktig bestanddel i en elbil, påvirkes av kulda.

– Tommelfingerregelen er at kapasiteten kan bli halvert over natta i 20 minusgrader dersom bilen har stått frakoblet, men det er et worst case-scenario, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig i Elbilforeningen.

Han sier at energien ikke blir borte, men at den interne motstanden i batteriet øker ved fallende temperatur. Energien kommer tilbake når temperaturen i batteriet stiger.

La bilen sove

Med andre ord kan være vel dristig å sette fra seg en elbil med lite kapasitet på batteriet.

– Risikoen kommer an på hva slags elbilmodell man har, og hvor tilkoblet den er. Hovedpoenget er om bilen er «våken» eller «sovende». Når den er «våken», og tilgjengelig for elektronisk kommunikasjon, vil den tappes mye mer, gjerne fire til fem ganger så mye.

Frydenlund sier det i verste fall kan forsvinne 5 til 6 kWh på et døgn. Derfor gjelder det å begrense tiden bilen er «våken» hvis tilnærmet maksimal rekkevidde skal beholdes.

Frydenlund anbefaler å ha minst 80 prosent batterikapasitet ved parkering når det er kuldegrader. Dette harmonerer også med et annet tips: Å lade bilen mens den er varm. Med varm bil får man best ladefart, mens et kaldt batteri kan kreve en hel times lading før ladefarten er på topp.

– Ved svært kaldt vær ligger det vesentlige merforbruket i at batteriet bruker energi på å «varme opp seg selv», samt kupeen.

En ladeluke med snø

Men merforbruk i kaldt vær handler slett ikke bare om batteri. En bil vil få høyere motstand fra alt fra vær og føreforhold til kalde hjullager. Det gjelder uansett hva slags drivstoff bilen bruker.

Og så er problem med enkelte elbiler: En ladeluke som kan fylles med snø hvis man lader over natta.

– Dette gjelder særlig bilene som har ladeluke i fronten, uten at jeg vil plassere bjella direkte på en bestemt sau. Enkelte av ladeportene blir stående i overkant eksponert når de er åpne, og de kan også fryse igjen. Bruk gjerne en silikonstift på listene for å hindre sistnevnte. Og legg gjerne noe beskyttende over som kan holde snø og vær unna mens lading pågår.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse