1057: Kong Macbeth av Skottland falt i slaget ved Lumphanan utenfor det nåværende Aberdeen. Kongen navn er uløselig knyttet til Shakespeares tragedie fra ca. 1606, men dikterens Macbeth skiller seg sterkt fra den historiske. I eldre kilder er det ingenting som tyder på at kongen var spesielt svikefull og maktkåt, slik dikteren fremstiller ham, eller at han ble drevet til ondskap av en nidkjær hustru. Shakespeare skal ha basert sin figur på legendariske fremstillinger av kongen, ikke minst historieverket Holinshed’s Chronicles fra 1577. Den lumske Lady Macbeth er trolig en syntese av to personer beskrevet i det samme verket. Ifølge folkloren hviler det en forbannelse over Shakespeares drama. Britiske skuespillere har tradisjonelt unngått å nevne ordet «Macbeth» innenfor teatrets vegger, og i stedet referert til stykket som «The Scottish Play».
1945: «Krigssituasjonen har utviklet seg på en måte som ikke nødvendigvis er til Japans fordel.» Med disse ordene kunngjorde keiser Hirohito Japans betingelsesløse kapitulasjon i en radiotale til det japanske folk 15. august 1945 (japansk tid). Få dager tidligere var byene Hiroshima og Nagasaki blitt utslettet av amerikanske atombomber. Radiotalen var Hirohitos første noensinne, og flertallet av japanerne som lyttet til den, hadde aldri før hørt keiserens stemme. Hirohito avsluttet talen med å oppfordre det japanske folk til å holde sammen i fast tro på fremtiden og dyrke rettskaffenhet, åndelig renhet og hardt arbeid. Hirohito ble ikke anklaget for krigsforbrytelser etter krigen. I 1946 ga han likevel avkall på tradisjonen om keiserens guddommelige opprinnelse. Han ble sittende på keisertronen til sin død i 1989.
1988: 16 mennesker omkom da en turbuss med svenske skolebarn og foreldre kolliderte i Måbødalen i Eidsfjord. Årsaken til ulykken var bremsesvikt. Undersøkelser viste at bussens bremser var gått varme i bakkene ned fra Hardangervidda og hadde mistet all bremsekraft da bussen nådde Måbøtunnelen i den bratte Måbødalen. Sjåføren valgte å styre bussen i fjellveggen ved tunnelmunningen fremfor å fortsette i høy hastighet mot hårnålssvingene lenger ned i dalen. Det var 34 personer i bussen da ulykken skjedde. 12 av de omkomne var barn, tre var foreldre. Det siste dødsofferet var sjåføren. Bussulykken i Måbødalen var en av de dødeligste i Norge gjennom alle tider. I juli 1948 mistet 16 mennesker livet da en buss kjørte av veien i Dunderlandsdalen i Nordland.
(©NTB)