Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen, fast skribent
Kronikk
17 august 2022 12:47
Del på Facebook
Tore Ulset kan fortsatt kunsten å bygge båter. I vinter bygde han to flotte 17 fots geitbåter som begge er solgt. Foto: Per Helge Pedersen
Tore Ulset kan fortsatt kunsten å bygge båter. I vinter bygde han to flotte 17 fots geitbåter som begge er solgt. Foto: Per Helge Pedersen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Heldigvis har stadig flere fått øynene opp for kystkulturen – ikke minst på Nordmøre som på mange måter er et ledende senter for kystens historie i Norge. Og vi har mye å være stolte av. Heldigvis har vi også mange dyktige nordmøringer som har tatt jobben med å redde og bevare kystkulturen.

Fiskeriene har betydd mye

I sommer har jeg hatt gjelden av å besøke flere av de miljøene som jobber for kystkulturen i forbindelse med foredragene om sildeboka «Havets Sølv Kystens Gull» og boka om Gjenreisningsbyen Kristiansund. Jeg har besøkt Hestskjærets venner på Averøya som gjør en kjempejobb på Hestskjæret fyr. Jeg har også besøkt sjøbruksmuseene på Kråksundet på Tustna og i Bøfjorden. På alle disse stedene er det ildsjeler som gjør en flott og viktig innsats. Flere slike miljøer skal besøkes i løpet av høsten. Jeg ser spesielt frem til å komme til Smøla – ikke minst for å se på de flotte modellene som er laget både av Brattværet og av mange av de kjente fiskebåtene som sin tid var registrert på kommunene på Smøla. Heldigvis har vi aktive fiskere igjen i fiskerikommunen med båter som har SM i registreringsnummeret.

Annonse
Annonse

De bøkene jeg har tatt initiativ til beskriver også viktige sider av kystkulturen. Fiskeriene har betydd enormt for Nordmøre opp gjennom tidene.

For min del var jeg i flere år sterkt engasjert i å redde og utvikle Mellemværftet i Kristiansund – et verft som i dag ligger der som et smykke i fantastiske Vågen. Heldigvis har vi også reddet mange andre historiske bygg. Men dessverre er det ikke mange av de gamle bryggene igjen. Skal de reddes må det være ved bru. Thon-hotellet på Innlandet er et slikt eksempel.

Levende miljø er viktig

Skal man redde kystkulturen er det ikke nok å samle på ting på et museum – det må være et levende miljø rundt. Og det er dette som gjør Nordmøre til et senter. Jeg sender en takk til alle dem som står på i alle kommunene rundt om.

Geitbåten – et syn for guder

Jeg er så heldig å ha hytte ved Karihavet på Straumsneset. Nylig var jeg innom Ulset Båtbyggeri som ble bygget opp av legendariske Nils O Ulset. Nå er det sønnen Tore som har overtatt. Han er pensjonist, men han kan fortsatt kunsten å bygge båter. I vinter bygde han to flotte 17 fots geitbåter som begge er solgt.

Han fortalte om en amerikaner som i sin tid gikk i lære på båtbyggeriet. Nå har denne karen bygget opp en stor virksomhet i USA. En av oppgaven amerikaneren nå har tatt fatt på er å bygge et stort vikingeskip. Kunnskapen fikk han på båtbyggeriet ved Karihavet. Nå formildes kunnskapen videre ute i den store verden.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Dokumentasjon er viktig

På veggen til båtbyggeriet til Ulset henger en stor plakat som Øystein Ormbostad på Tustna laget i 1983. Der beskriver han hvordan geitbåten er bygget opp. Han har navn på alle deler av båten. Slik kunnskap er det selvsagt uhyre viktig å ta vare på. Men kunnskapen om å bygge slike båter er det også viktig å bevare. Heldigvis har vi miljøer på Nordmøre

Som Geitbåtens venner som bidrar til å ta vare på kunsten – både å bygge og ikke minst seile med disse flotte båtene. Geitbåten flyr på bølgene. Dette er et av verdens underverker etter mitt syn.

For noen år siden ble alt fra gammelt av sett på som utgått på dato. «Nei, ta kasta vi på sjyn eiller så breinnj vi det» var omkvedet. Takk og pris har holdningen til kystkultur endret seg.

Det er denne kulturen som har brakt oss dit vi er i dag. Selvsagt må vi hegne om den.

Nordmøringene har forstått det.

Plakat laget i 1983 som beskriver hvordan geitbåten er bygget opp. Tegning: Øystein OrmbostadPlakat laget i 1983 som beskriver hvordan geitbåten er bygget opp. Tegning: Øystein Ormbostad

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 1 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøHvorfor ikke la fergene fra Molde til Forneset bestå, det går vel 3 ferger der, som på Halsa-Kanestraum, så hvorfor ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøKom med skisse til gjennomføring av fergeavløysingsprosjekt, som sjølstendig prosjekt.Møreaksen er lagt I sarkofag.Slik du framstiller saka så er det ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrDu avslører at det på de mest trafikkerte dagene så er veien stengt 90% av tiden. Ta hensyn til hele ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøDer er 30 avganger I kvar retning på kvardagar, 2 pr time. Meiner du at Staten får Tautratunellen på kjøpet dersom ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnFlott at du synes at Gossen og Otrøya må få fastlandsforbindelse. Men når Otrøya blir fergefri er det svært billig ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrOtrøya og Gossen har fergestengt vei lagt over 85% av tiden - det øker ikke frekvensen at fergen ikke er ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse