Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen, fast spaltist
Kronikk
18 august 2023 14:17
Del på Facebook
Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Jeg kjenner ikke dagens byråkrater i Kristiansund kommune. Men stadig vekk kommer det oppslag i Tidens Krav som både forskrekker og forundrer en gammel kristiansunder.

For ikke lenge siden leste jeg at det nye sundbåtanløpet i Melkvikan ikke kunne godkjennes av kommunale byråkrater. Bakgrunnen var at landgangen var for bratt ved fjære sjø. Saken er at alle andre landganger i byen er langt brattere. Nå reagerer kommunale byråkrater på lukt fra «fishanbua» til Steinar Svensson.

Annonse
Annonse

Noen liker ikke «fishan-lukta»

I og med utbyggingen av Campus, måtte Svensson flytta fra Devoldholmen. Han fikk anvist plass på Rådhusplassen i stedet. Men rundt Rådhusplassen er de fleste kommunale byråkrater i Kristiansund samlet – og noen av dem liker visstnok ikke «fishan-lukta». Enhetsleder Tormod Borge Skundberg i Eiendomsdrift har i alle fall skrevet et krast brev til Svensson. I følge det som er referert i avisen, er dette ikke det mest diplomatiske brev som er sendt fra kommunen.

Før var det «lukt» overalt

Da jeg vokste opp var det lukter overalt i byen. Det luktet fra sildoljefabrikkene. Det luktet fra tørrfiskbryggene – og det luktet ikke minst kloakk fra havnebassenget. Men vi overlevde lukta – og jeg kan ikke huske at den tids byråkrater skrev sinte brev.

Nå er lukta fra fiskeindustrien borte. Det er også arbeidsplassene fra denne industrien.

En del av byens sjel

Kristiansund var en av de første byene i Norge hvor «fish and chips» ble introdusert. Vogna til Moe som sto ved Piren, var for oss selve lykkeplassen på jord. «Fishan» smakte himmelsk. Moe brukte smult – og når vi kjente smultlukta ble det kø foran bua til Moe.

Annonse
Annonse

I løpet av årene ble «fishan» en del av byens sjel på samme måte som sundbåten og klippfisken er blitt det. Man «kødder» ikke med slike institusjoner. Mitt råd til den som sitter rundt på kommunale kontorer er at man skal være ytterst varsom må å trå på byens sjel.

Det er forlengst blitt forbudt å bruke smult når man lager «fishan». Så det kan umulig lukte smult. Men uansett hva det lukter så må det være mulig å føre en saklig diskusjon.

Bruk vettet i forhold til regelverk

Jeg vet at vi har fått et mer rigorøst regelverk på de fleste av livets områder. Og jeg vet at det ikke er like enkelt å forstå og tolke dette regelverket. Men det må fortsatt være mulig å bruke sunn fornuft og bondevett når regelverket skal praktiseres.

Problemet er at mange saksbehandlere er livredd for å gjøre feil. Ankes en sak inn til «fylkesmannen» vet man at i svært mange tilfelle blir saken avgjort som om man satt i Kabul og ikke i Molde.

For min del håper jeg at landgangen til sundbåttillegget i Melkvikan blir godkjent uten mer tull. Det samme må skje når det gjelder saken til Svensson. Noen har foreslått at bua flyttes til Piren. Det er slett ikke noe dumt forslag. Der blåser det som regel – og da slipper vi at «fishanlukta» forstyrrer byråkratenes lukteorganer.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 8 måneder siden
    Støttes 100% La fishan bua til Sverndsson være i fred! Den er en del av hjertet til Kristiansund.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse