Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Jon-Ivar Nygård, samferdselsminister
Kronikk
12 desember 2023 11:10
Del på Facebook
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

De siste to årenes ulykkesutvikling på norske veier er svært bekymringsfull, og fremover må vi alle gjøre det vi kan for å styrke innsatsen i trafikksikkerhetsarbeidet.

Som samferdselsminister, er trafikksikkerhet det viktigste jeg jobber med. I fjor døde totalt 116 mennesker i 105 trafikkulykker i Norge. Det er 116 for mange.

Annonse
Annonse

I Norge har vi et unikt tverrfaglig samarbeid på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer, og mellom offentlige og private aktører. Vi må verne om dette samarbeidet, samtidig som vi er nødt til å forsterke innsatsen i trafikksikkerhetsarbeidet. Vi i Samferdselsdepartementet skal gjøre det vi kan, men vi er også avhengig av at alle som setter seg bak rattet tar ansvar for egen og andres sikkerhet.

Trafikkulykker er sammensatte, og det er sjeldent mulig å peke på kun én årsak til at ulykker skjer. Likevel vet vi at førers adferd svært ofte er årsaken til at ulykker inntreffer. Det er lett å bli fristet til å gjøre noe annet enn å kjøre bil, men vi må huske på at uoppmerksomhet er en medvirkende årsak i en tredel av dødsulykkene i trafikken.

Ifølge Statens vegvesens rapport «Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken 2022» er trafikantadferd den største utfordringen. Fart, rus, uoppmerksomhet og risikoadferd er gjengangere som årsaker til trafikkulykker på norske veier.

Annonse
Annonse

Og selv om statistikken viser at Norge har de sikreste veiene i Europa, for åttende år på rad, kan vi fortsatt bli bedre – det er både fjorårets og årets tall tydelige bevis på.

Vi må fortsette den langsiktige og kunnskapsbaserte innsatsen i trafikksikkerhetsarbeidet:

  1. Bygge sikre veier og holde god standard på drift og vedlikehold. Vi må ha målrettede infrastrukturtiltak på strekninger med et særlig dokumentert trafikksikkerhetsbehov.
  2. Målrettet kontrollinnsats. Kontroll er det mest effektive trafikksikkerhetstiltaket vi har, og det er behov for mer tilstedeværelse fra særlig vegvesen og politi på norske veier, og intensivert veikantkontroll.
  3. Øke publikums bevissthet om konsekvensene av særlig uoppmerksomhet og risikoadferd.

Fremover skal vi også se på flere regelverksendringer der formålet er økt trafikksikkerhet. Vi skal blant annet vurdere innstramminger i regelverket når det gjelder bruk av mobiltelefon og mulighet for å forby tjenester som varsler om politiets kontroller. I tillegg skal vi, sammen med justismyndighetene, se på mulige skjerpinger av lovverket for inndragning av kjøretøy ved svært grove hastighetsovertredelser. Vi kan ikke ha villmannskjøring på norske veier.

Vi nærmer oss slutten på 2023, og så langt har 113 mennesker mistet livet på norske veier. Det er ikke lenge før vi skal ta fatt på juleutfarten, og vi vet at dette er en travel periode med høy trafikk, skiftende vær og føre, dårlige lysforhold og mye trafikk. I tillegg fører julestria med seg et høyere stressnivå.

Oppfordringen til alle trafikanter er å begrense risikoen ved at du selv tar trygge valg; hold deg rusfri, reduser farten, bruk bilbelte og kjør etter forholdene. Det er bedre å komme litt senere frem enn å ikke komme frem i det hele tatt. Vi har ingen å miste!

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse