Annonse
Rasmus Rasmussen
Kronikk
Rasmus Rasmussen
13 desember 2024 09:20
Del på Facebook
Hvor skal fergeleiet i Molde sentrum flyttes, hvis Fergefri E39 utsettes/stoppes? Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Hvor skal fergeleiet i Molde sentrum flyttes, hvis Fergefri E39 utsettes/stoppes? Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Paul Andreas Hofseth, Ålesund, har i et av sine månedlige avisinnlegg mot Møreaksen en kronikk med tittelen «Forvaltningslovens vegvalg». Der forsøker han å gjengi den bestilling samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) ga Statens vegvesen da hun i 2010 lanserte Fergefri E39 Kristiansand-Trondheim.

Noen fakta: Samferdselsdepartementet ga i sin pressemelding av 12. juli 2010 Statens vegvesen følgende oppdrag: «E39 er hovudpulsåra i vest. Ein ferjefri kyststamveg vil redusera avstandsulempene i denne landsdelen. Difor har samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa sett i gang eit prosjekt som skal greia ut kva for potensial ein ferjefri kyststamveg vil ha for næringsliv og tilhøyrande bu- og arbeidsregionar. Prosjektet skal òg vurdera teknologiske løysingar for fjordkryssingar. E39 går langs kysten frå Kristiansand til Trondheim.»

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Under oppstartskonferansen i Stavanger 25. mars 2011 ble dette mandatet utvidet av statsråden med en vurdering av hvordan de tekniske anlegg for kryssingene kan utnyttes for å utvinne kraft fra strøm, bølger eller vind. Statsråden forventet også at egnede strategier og kontraktsformer for en gjennomføringsfase ville inngå i arbeidet.

Beklageligvis skjemmes Hofseth sin framstilling av alvorlige misforståelser. Han tror bl.a. at bo- og arbeidsregioner er det samme som hele landsdeler, slik som Sørlandet og Trøndelag. Det er feil, et dekkende eksempel på slike bo- og arbeidsregioner er Ålesund og Molde. Den lengste strekningen på Møreaksen ligger i Ålesund kommune.

Enda verre er Hofseth sin tvilsomme omgang med kostnadsanslag. Han sammenligner anslag gjort på ulike tidspunkt, uten å forstå at de første anslagene er svært grove, og vil endres når detaljeringsgraden i planene øker og omfanget av planene endres. Han synes heller ikke å ha forståelse for at endringer i prisnivå påvirker kalkylene. Når han til overmål bruker grove anslag for helt nye prosjekter som målestokk for korrigering av kostnader i en KS2-analyse for et gryteklart prosjekt, blir dårskapen komplett.

Det mest alvorlige er likevel Hofseth sin kontinuerlige heksejakt på Statens vegvesen (SVV), som han anklager for ikke å foreta uhildede utredninger, særlig Møreaksen i forhold til Romsdalsaksen. Her stiller Hofseth i godt selskap med Frank Sve (Frp) og andre forkjempere av Romsdalsaksen, som stadig anmodet Riksrevisjonen om å granske SVV. Anmodninger Riksrevisjonen aldri har fulgt opp – de lar seg åpenbart ikke manipulere av bløffmakere. Også Nye Veier AS mener Romsdalsaksen er tilstrekkelig utredet til å bli forkastet. Ikke en gang KS2-rapporten ber om flere utredninger av Romsdalsaksen.

En slik bløff ble vi vitne til like før stortingsvalget 2021. Da journalist Arild Myhre i avisen Tidens Krav «avslørte» at alternativene med undersjøisk tunnel på Romsdalsaksen ikke var oppdatert sammen med de andre alternativene, skapte Frank Sve (Frp) et stort medieoppstyr. Og han fikk fylkesutvalget til å sende brev til Samferdselsdepartementet med krav om at prosessen SVV har kjørt i utredningen av Romsdalsaksen og Møreaksen måtte gjennomgås.

Da støvet la seg sa fylkesordfører Tove-Lise Torve at departementet i svarbrevet slår fast at vegvesenet har kjørt en korrekt prosess når det gjelder den faglige utredningen av traséalternativene. Grunnen til at SVV den gang ikke oppdaterte analysene for alternativene med undersjøisk tunnel på Romsdalsaksen var fordi den ble markedsført som et oversjøisk alternativ, og at undersjøisk tunnel dermed var uønsket. SVV fikk rett, da de oppdaterte analysene fra Norconsult forelå ville ingen vite av de.

Annonse
Annonse

Når Hofseth framsnakker Romsdalsaksen er hans tvilsomme omgang med fakta ingen misforståelse, den er bevisst feilaktig. Hans forsøk på dokumentasjon er av typen «de fleste vet at», etterfulgt av et utsagn stikk motsatt empiriske data. Eksempelvis dokumenterer trafikktellingene at bare om lag 40% av fergetrafikken over Romsdalsfjorden på E39 passerer Røbekk, og 25% passerer Gjemnessundbrua. Altså ikke det meste av trafikken, slik Hofseth feilaktig hevder. Romsdalsaksen vil dermed ikke bedre trafikkforholdene Bolsønes-Årø i forhold til Møreaksen, noe fortsatt ferge heller ikke gjør.

Hofseth ivrer for å sammenligne kostnader og kvalitet for Møreaksen og Romsdalsaksen, samt ferge. Hvor skal da fergeleiet i Molde flyttes? Hofseth bør i tillegg anerkjenne at Møreaksen gir fergefri fastlandssamband til to folkerike øyer Otrøya og Gossen. Skal kostnadene sammenlignes, må kostnadene for et slikt fastlandssamband legges til kostnadene for Romsdalsaksen.

Hofseth nevner heller aldri at Romsdalsaksen vil kraftig redusere trafikken på fergen over Langfjorden, med tilhørende dramatisk redusert fergetilbud. Det vil ha katastrofale følger for bygdene på nordsiden av Rauma kommune med Holmenstranda, Åfarnes og Mittet, samt Vistdal i Molde kommune. Disse sliter allerede i dag med bl.a. folketall og skole. Romsdalsaksen vil altså medføre en destruktiv distriktspolitikk, mens Møreaksen gir en positiv effekt for berørte lokalsamfunn.

En bro over Langfjorden vil selvsagt ha en meget positiv effekt for de nevnte bygdene, men fjerner samtidig en stor del av trafikkgrunnlaget for Romsdalsaksen. De som er bekymret for grunnlaget for bompengefinansiering på en fergefri kryssing av Romsdalsfjorden bør derfor være mest bekymret for Romsdalsaksen. Møreaksen fjerner 3 fergesamband, de absolutt største flaskehalsene på veiene.

Møreaksen er det beste alternativet, fordi den gir 14 minutter kortere reisetid mellom Ålesund og Molde enn Romsdalsaksen, den oppfyller målet om at minst 10.000 flere innbyggere skal havne innenfor 45 minutters reisetid til Molde og/eller Ålesund (det målet oppfyller ikke Romsdalsaksen), den gir under 45 minutters reisetid til en av byene for om lag 7800 flere personer enn Romsdalsaksen, og den gir bedre samfunnsøkonomisk lønnsomhet når fylkeskommunens fastlandsforbindelse til Gossen tas med.

Møreaksen oppfyller målsettingen med Fergefri E39 Kristiansand-Trondheim om å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen, er den raskeste traséen for flertallet av de som kysser Romsdalsfjorden, gjør to folkerike øyer fergefri, har størst trafikkgrunnlag (også uten bro over Langfjorden) og går dit de reisende skal, ikke i lange omveier utenom med behov for ekstra tilførselsveier. Møreaksen er viktig for hele landet, og økonomien for vår egen fylkeskommune i særdeleshet.

I 2014 ble konseptvalget for kryssingen av Romsdalsfjorden på Fergefri E39 gjort i Stortinget, og valget falt på Møreaksen. En viktig grunn er at Romsdalsaksen bommer på hovedmålsettingen, å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen. Også fylkestinget i Møre og Romsdal har valgt Møreaksen, det samme har alle berørte kommuner. Det finnes knapt ett eneste politisk parti som har programfestet Romsdalsaksen som sitt foretrukne alternativ for kryssing av Romsdalsfjorden på E39. Demokratiets veivalg er entydig – det er Møreaksen. Folket ønsker å reise fergefritt, på døgnåpne hverdagsveier. Ikke bare på Nordmøre og Sunnmøre, men også på de folkerike øyene i Romsdal.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Knut Hoem · 12 dager siden
    Du skriver att utredningen av Romsdalsaksen er gjort riktig, men uten å gå inn på noen av problemene med den.
    -de antar at man skal bygge en ny bro der hvor det allerede står en helt ny bro
    -de tar ikke med besparelser i driftskostnader ved å slippe de sinnsykt lange tunellene til Møreaksen
    -de forlenger tunellen til Møreaksen tilsynelatende unødvendig for å tvinge frem dobbeltløp når det antageligvis holder med ett enkelt beløp.
    -trekker ikke fra kostnaden ved strekningen som overlapper med ekspotveien Ålesund Dombås.

    Hvorfor ikke utrede og vise disse tallene? Dette er jo ett reelt alternativ til en trasee og en jeg tror ville vist seg å være betydelig billigere.

    Blir for lettvint å bare avfeie det som helt opplagt ville vært ett billigere alternativ. Eller har de missforstått igjen og tenkt at Møreaksen ble markedsført som ett dyrere alternativ?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 11 dager siden
      @Knut Hoem Om du forventer svar fra Rasmussen må du skrive et innlegg, han deltar ikke i debatten i kommentarfeltene.
      -økt trafikkmengde overstiger kapasiteten til dagens bro over Tresfjord. Da trengs en ny bro.
      -driftskostnadene på tunnelene er med i kalkylene, de er langt mindre enn strømkostnadene på fergene.
      -lengden på tunnelen på Møreaksen er bestemt av dybde på fjorden og maksimal tillatt stigning på 5%. Lengden ble kortet ned da det viste seg at fjellet er av så god kvalitet at dybden kunne reduseres. Dobbeltløp skyldes krav til sikkerhet.
      -kostnaden ved overlapp belastes det prosjekt som forårsaker de ekstra kostnadene. Ekstra trafikk fra E39 lenger på E136 må da belastes E39.

      Dette er utredet. Derfor mener Riksrevisjonen at det ikke er behov for gransking, derfor mener Nye Veier AS at det ikke er behov for mer utreding, og derfor etterlyser ikke KS2-rapporten flere analyser.

      Det som mangler er en sammenligning med Romsdalsaksen, der ekstrakostnadene for fastlandssamband til Otrøya og Gossen er med.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Knut Hoem · 11 dager siden
      @Terje Sundsbø Takk for svar Terje. Er ikke vanskelig å skjønner hvorfor det er stor uenighet rundt disse prosjektene. 

      - Jeg mener at fastlands sambandet til Otterøya Gossen må vurderes helt seperat da det ikke har noe med akseprosjektet sine målsettinger, mens en overlapp med eksportveien som uansett er vedtatt utbedret kan trekkes ut fra Romsdalsaksen.
      - At dagens tresfjordbru ikke skal kunne dekke trafikk grunnlaget det her er snakk om mener jeg også bare er tull. Mange veier i fylket/norge med større trafikk en dette som ikke er firefelts. At det kanskje blir nødvendig noen tiår frem i tid kan man se på senere ved å bygge en ekstra bru om det viser seg nødvendig på ett senere tidspunkt. Hovedfokuset nå burde være en billigst mulig fjordkryssning som befolkningen ønsker og som er mulig å gjennomføre. 
      - Jeg skrev feil i første innlegg. Siktet til tunnellen i Romsdalsaksen prosjektet som er såvidt lang nok til at det blir krav om dobbeltløp. Tipper det er mulig å gjøre den noe kortere og at det da holder med enkelt løp.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 11 dager siden
      @Knut Hoem Møreaksen kan ikke bygges uten at den gir fastlandssamband for Otrøya og Gossen. Da må dette være med i sammenligningen med Romsdalsaksen, som ikke gir slike fastlandssamband. Ellers blir sammenligningen meningsløs.

      Utbedringen av Eksportveien trenger ikke ta høyde for ekstra trafikk fra E39 ved Møreaksen. Men ved Romsdalsaksen så vil det bli ekstra trafikk på deler av Eksportveien. Dette skyldes Romsdalsaksen, ikke Eksportveien, og kostnadene må da belastes Romsdalsaksen.

      At du mener trafikkprognosene for Tresfjordbrua med Romsdalsaksen er tull har du selvsagt full rett til å mene. Ingen andre faginstanser mener prognosene er tull.
      Undersjøiske tunneler på Romsdalsaksen er det ingen som ønsker seg, den er markedsført som et oversjøisk alternativ, også i alle meningsmålinger. Dine subjektive tippinger om lengde er det heller ingen støtte for hos noen fagetat.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 8 dager siden
    På Sunnmøre tror Møreaksen-motstanderne at det vil bli mer midler til Eksportveien om Møreaksen stoppes. Det er ikke realitetene. Det som derimot er garantert sikkert er at det blir mye mindre samferdselsmidler til vårt fylke om Møreaksen stoppes. Hint: 0,25%.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 11 dager siden
    Slutt med mer svada fra meningsmotstandere av Møreaksen. Lederen av Stortingets transport- og kommunikasjonskomite sier at Møreaksen skal bygges, fra nordsiden først. Høyres leder Erna Solberg gir som valgløfte at de skal gjeninnføre prioriteringene fra forrige NTP, og nevner spesielt E39 Vik-Molde.
    https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/126290-kostnadsreduksjoner-pa-og-med-moreaksen-20241119

    Møreaksen var prioritert høyt i forrige NTP bl.a. på grunn av svært høy lønnsomhet pr. investert krone. Dette vil motstanderne av Møreaksen ikke lytte til.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 13 dager siden
    Møreaksen fjerner de virkelige flaskehalsene på våre veier - fergene. Gratis og døgnåpne veier er ikke i nærheten så store flaskehalser.

    Fergene er også store miljøsvin. Fergen Vestnes-Molde er blant de fergestrekningene som slipper ut mest CO2 i Norge. 
    https://www.nrk.no/vestland/ferjestrekninga-halhjem-sandvikvag-pa-e39-slepp-ut-mest-klimagassar-1.17156541

    Miljøaktivistene nevner heller ikke det enorme årlige strømforbruket på denne fergestrekningen, i tillegg til bruk av fossilt drivstoff. Også av miljøhensyn bør ferge byttes ut med vei.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse