Annonse
Per Helge Pedersen
Kronikk
Per Helge Pedersen
01 november 2019 21:45
Del på Facebook
Den nye boken om Storvik mek. Verksted i Kristiansund her vist fram av Øyvind Stavseth (t.v.), Terje Holm og Per Helge Pedersen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Den nye boken om Storvik mek. Verksted i Kristiansund her vist fram av Øyvind Stavseth (t.v.), Terje Holm og Per Helge Pedersen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Næringshistorie Nordmøre har nettopp lagt ut den nye boken om Storvik Mek. Verksted for salg. Denne inneholder en samlet oversikt over alle de 99 nybyggene Storvik har levert og ellers alt som er produsert ved dette verftet gjennom 105 år. Dette er den femte boken i en serie bøker om trålerflåten på Nordmøre, om ferjehistorien på Nordmøre og boken «Fra suksess til havari» som var første bok om Storvik.

Per Helge Pedersen, fast skribentPer Helge Pedersen, fast skribentAlt dette er viktig næringshistorie ikke bare på Nordmøre, men for Norge.

Takk til dem som satte i gang med å samle historier

Takk og pris var det noen som så verdien i å lage slike bøker da Stiftelsen Maritim Historie Nordmøre ble etablert i 2005. Nå har Foreningen Næringshistorie Nordmøre tatt over all virksomhet fra stiftelsen, og vi forsøker etter beste evne å føre arven videre. Håpet er at vi skal komme med flere bøker som dokumenterer historien.

I denne siste boken om Storvik har vi en samlet oversikt over alle de 99 båtene som er bygget ved verftet. Øyvind Stavseth har som prosjektleder for denne del av boken gjort en enorm jobb for å samle opplysninger. Takk også til alle andre som har bidratt til at dette er blitt en interessant og leseverdig bok.

En samlet oversikt over nybygg

Min drøm er at vi skal lage en tilsvarende bok også om Sterkoder. Det er skrevet en bok om dette verftet tidligere, men det å lage en samlet oversikt over alle båtene som er bygget også ved Sterkoder vil gjøre at vi får en samlet fremstilling av hva skipsbyggingsindustrien virkelig har betydd i Kristiansund. På Sterkoder er det bygget vel 200 båter.

Etter konkursen på Storvik den 24. november 1981, var det Sterkoder som i 1982 kunne føre virksomheten videre. Men i 2003 var all skipsbygging ved de to store verftene over. For byen og for Nordmøre var dette selvsagt en tragedie. Det var det også for mange av dem som jobbet der.

Hundrevis av arbeidsplasser

Da skipsbyggingen ved de to store verftene i Kristiansund var over, forsvant hundrevis av arbeidsplasser. Når vi trekker inn alle ringvirkningene fra denne industrien snakker vi om at tusenvis av arbeidsplasser ble berørt både i Kristiansund, i Møre og Romsdal og ellers i inn- og utland.

Hvor store ringvirkninger skipsindustrivirksomheten hadde, viser ikke minst alle gavene som kom fra nær og fjern da Storvik feiret sitt 100-årsjubileum.  Mange underleverandører hadde store oppdrag fra Storvik og Sterkoder. Og lokale handelsbedrifter hadde store ordrer. Og ikke minst hadde virksomheten enorm stor betydning for byens hotell og restauranter.

Det haster å dokumentere

Etter krigen var det mange store virksomheter i Kristiansund og på Nordmøre som nå er borte. Tenk bare på konfeksjonsindustrien, og på fiskeindustrien. Det er skrevet mye om klippfiskproduksjonen, men det er skrevet lite om filtetindustrien hvor Kristiansund var fremst i landet i en periode. Sildetida er også uhyre interessant. Havets sølv var gull for mange bedrifter og arbeidstakere i byen og ellers på Nordmøre. Jeg har stoff til mange bøker, men det haster med å få dette gjort. Mange av de folkene som kan fortelle er gamle, og år for år blir det færre som kan bidra med innspill til slike bøker.

Det er mye arbeid

Det ligger mye arbeid i å lage slike bøker som vi snakker om. Mye av jobben gjøres på frivillig basis, men skal vi lykkes med å gi ut slike verk., er det også viktig at noen støtter opp med penger. Og ikke minst er det viktig at bøkene blir solgt.

Det er historien vår det gjelder. Dette er fortellinger om hvordan folk har stått på og slitt gjennom mange år for at vi alle skal få en bedre tilværelse. Vi har mye å takke for.

Vi håper mange ser nytten i det arbeidet vi gjør også i foreningen Næringshistorie Nordmøre hvor jeg for tiden er styreleder. Den beste støtte vi kan få er at man melder seg inn i foreningen og at man kjøper de bøkene vi har laget. Vi har mange bøker på lager som fortjener å komme ut. Det er mye interessant å lese. Skal man lykkes i fremtiden er det viktig at man kan litt om historien.

Gå inn på nettsiden www.naeringshistorie.no

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 8 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse