Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
30 mars 2020 10:16
Del på Facebook
Det er fare for ødeleggende vårflommer i alle landsdeler, ifølge NVE. På bildet ses høy vannstand i Gudbrandsdalslågen – fra en tidligere flom. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Det er fare for ødeleggende vårflommer i alle landsdeler, ifølge NVE. På bildet ses høy vannstand i Gudbrandsdalslågen – fra en tidligere flom. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mye snø i fjellet gjør at det er stor fare for ødeleggende vårflommer i alle landsdeler, ifølge Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

– Vi snakker om en type vårflom som kan gjøre skade på infrastruktur og annet, sier hydrolog Inger Karin Engen i NVE til NRK.

I en ny rapport som blir offentliggjort tirsdag, varsler NVE at faren for flom på oransje nivå er stor i de aller fleste vassdrag. Det er nest høyeste nivå og gjelder for flommer som kan gi alvorlige skader.

– Vanligvis regner vi sjansen for en flom på oransje nivå til 20 prosent. I år er sjansen for en slik flom på over 50 prosent i de fleste elvene som kommer fra indre strøk, sier Engen.

I Nord-Norge er risikoen for vårflom på over 90 prosent.

Ifølge NVE starter vårflommene trolig i slutten av april i større vassdrag i Sør-Norge, og i midten av mai i Nord.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse