Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 august 2020 09:15
Del på Facebook
Testskyting med klasebombe-ammunisjon på Hjerkinn i 2006, da det fremdeles pågikk testskyting i området. Arkivfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Testskyting med klasebombe-ammunisjon på Hjerkinn i 2006, da det fremdeles pågikk testskyting i området. Arkivfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Restaureringen av det nedlagte skytefeltet på Hjerkinn på Dovrefjell er nå i sluttfasen. 15.000 soldater har gått manngard og fjernet over 4.500 blindgjengere.

– Vi er nå helt i sluttfasen av norgeshistoriens aller største naturrestaurering. Denne sommeren er det derfor hektisk aktivitet her på Hjerkinn, sier totalprosjektleder Pål Skovli Henriksen i Forsvarsbygg til Nationen.

Det tidligere store skytefeltet på Hjerkinn er nå en del av Dovrefjell nasjonalpark – og dermed snart brakt tilbake til naturen. Det var tidligere Forsvarets største skytefelt i Sør-Norge.

– Dette har siden starten i 2006 vært et helt unikt miljøprosjekt – og også i sommer har mange soldater gått manngard i høyfjellet. I tillegg har resterende veier, bygg og anlegg blitt fjernet, sier Henriksen.

Prislappen for opprydningen av det gamle skytefeltet ligger på rundt 600 millioner kroner.

Henriksen peker på at koronapandemien og strenge smittevernhensyn, så vel som enorme snømengder i fjellet har utfordret årets ryddeaktivitet. Samtidig understreker han at vernepliktige soldater siden 2006 har gjennomført et iherdig opprydningsarbeid.

– Hele 4.666 blindgjengere større enn 20 mm, er fjernet. Samtidig er 430 kubikk med treavfall tatt ut. Det er fjernet 540 tonn med metallskrap, og veier og anlegg er fjernet på et areal tilsvarende 5200 dekar, sier han.

En blindgjenger er en granat eller bombe som ikke har gått av, og som fortsatt er armert.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse