Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 september 2020 21:52
Del på Facebook
Justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H) var på befaring i området i forbindelse med hevingen av Northguider. Foto: Justisdepartementet / NTB scanpix
Justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H) var på befaring i området i forbindelse med hevingen av Northguider. Foto: Justisdepartementet / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vraket av tråleren Northguider er nå helt fjernet fra Hinlopen på Svalbard. Det er nesten to år siden skipet forliste.

Hele vraket er nå kuttet opp i mindre biter som blir fraktet til fastlandet, opplyser Sysselmannen på Svalbard.

– Vi er svært glad og lettet over at aksjonen har vært vellykket. Samarbeidet mellom alle aktørene har vært svært godt, sier sysselmann Kjerstin Askholt.

Vraket ble forsøkt fjernet i fjor, men aksjonen ble utsatt til i år fordi fartøyet var mer skadd enn ventet. Det ble innført ferdselsforbud i Hinlopenstredet i midten av juli i forbindelse med hevingen.

Fiskefartøyet gikk på grunn og sank under reketråling i Hinlopenstredet i Nordaust-Svalbard naturreservat 28. desember 2018. Mannskapet på 14 ble evakuert. Ingen personer ble skadd.

I juni ble rederiet ilagt en bot på 350.000 kroner og kapteinen en bot på 35.000 kroner.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse