Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 september 2020 17:23
Del på Facebook
MS Polarlys er ett av to skip som skal trafikkere Bergen-Kirkenes framover.Foto: Erik Johansen / NTB
MS Polarlys er ett av to skip som skal trafikkere Bergen-Kirkenes framover.Foto: Erik Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtigruten vil drive ruten mellom Bergen og Kirkenes med kun to skip, i første omgang ut oktober. Koronarestriksjonene gir for få reisende.

Kuttene skjer i samråd med Samferdselsdepartementet, skriver NRK.

Det er fem skip i trafikk i dag. Skipene som skal fortsette å trafikkere ruta, er MS Kong Harald og MS Polarlys. Skipene MS Richard With, MS Trollfjord, MS Midnatsol og MS Nordlys tas ut av trafikk etter hvert som de ankommer Bergen.

Med to skip i rute, vil de 34 havnene langs ruta få anløp hver femte og sjette dag.

– Vi kan ikke seile med så godt som tomme skip. Derfor må vi som andre aktører innen samferdsel, redusere kapasiteten, sier pressesjef Øystein Knoph i Hurtigruten.

Han legger til at dette dessverre betyr at de ikke vil få like mange ansatte i jobb i høst som planlagt. I august opplyste rederiet at deres opprinnelige plan var å få alle elleve skip i trafikk igjen innen utgangen av september, men på det tidspunktet hadde de vurdert at de ikke skulle seile med flere enn seks skip.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse