Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
18 september 2020 17:57
Del på Facebook
Oslo 20200812. Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) mener økte omsetningskrav til avansert biodrivstoff skal bidra til redusert avskoging. Foto: Terje Pedersen / NTB
Oslo 20200812. Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) mener økte omsetningskrav til avansert biodrivstoff skal bidra til redusert avskoging. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen øker kravet til omsetning av biodrivstoff til 24,5 prosent fra nyttår. 9 prosent skal være såkalt avansert biodrivstoff.

Avansert biodrivstoff er laget av for eksempel slakte- og skogavfall og bidrar derfor ikke til avskoging, poengterer klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V). Han får støtte fra Regnskogfondet, som mener det økte kravet betyr at andelen biodrivstoff som kan være palmeolje, blir kraftig redusert.

– Endelig leverer regjeringen på de har lovet å gjøre: Fjerne biodrivstoff med høy avskogingsrisiko. Dette bør gi en endelig slutt på palmeolje i norske drivstofftanker, sier biodrivstoffekspert Nils Hermann Ranum Regnskogfondet til NTB.

De nye kravene gjelder fra og med neste år, da behovet for avansert biodrivstoff vil øke til 347 millioner liter fra 230 millioner liter i fjor.

– Biodrivstoff er et viktig virkemiddel for å få ned utslippene fra veitrafikken. Regjeringen økte kravet til omsetning av biodrivstoff 1. juli i år, og nå skjerper vi kravet ytterligere, sier Rotevatn.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse