Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 september 2020 07:38
Del på Facebook
Fra Kvaløya, Tromsø. Foto: Gudmund Sundlisæter / Motvind Norge
Fra Kvaløya, Tromsø. Foto: Gudmund Sundlisæter / Motvind Norge
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det kan ikke gå godt når den som har gjort vedtak eller utarbeidet beslutningsgrunnlaget det klages på, skal granske seg selv. Det må en uavhengig gransking til.

Motvind forventer at arbeidene på Haramsøya, Stadlandet, Songkjølen og Engerfjellet, Buheii, Tysvær, Øyfjellet, Sørmarkfjellet, Stokkfjellet, Kjølberget og Frøya og alle andre vindkraftverk satt i drift etter 24. mai 2019, stanses inntil sakene er gjennomgått eller endelig dom er avsagt.

– Vi krever en uavhengig gjennomgang, og stans i alle utbygginger inntil gjennomgangen er utført. Det må også fattes vedtak om oppsettende virkning etter forvaltningslovens § 42, sier Eivind Salen, leder i Motvind Norge som nå har sendt brev til Stortingets Energi- og Miljøkomite, Olje- og energidepartementet (OED) og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) for å purre på regjeringen.

Stortinget vedtok enstemmig 19. juni 2020 en henstilling til regjeringen om å «vurdere hvorvidt behandlingen av gitte vindkraftkonsesjoner har fulgt energilovgivningen og forvaltningslovens krav. Dersom det skulle foreligge feil eller mangler i konsesjonen som er i strid med lovgivingens krav, skal forvaltningen stanse vedtaket.»

– Det har gått 3 måneder siden stortingets vedtak, og regjeringen fikk marsjordre. De skal stanse konsesjoner gitt på feil grunnlag, men så langt har lite og ingenting skjedd. I mellomtiden har maskinentreprenørene fått fortsette, og mye sårbar og uerstattelig natur er ødelagt. Folket mister tillit til rettsstaten, fortsetter Salen.

Den 3. september fikk Stortingets visepresident Morten Wold overrakt et opprop av Siri Fjeseth, der nær 10 000 krever at gjennomgangen må skje av uavhengig tredjepart.

– Det sier seg selv at OED ikke kan vurdere egen praksis og lovforståelse. Det er i strid med alminnelige forvaltningsrettslige prinsipper å sjekke seg selv. Det burde være unødvendig å si at tillit og lavere konfliktnivå forutsetter at gjennomgangen gjøres av en uavhengig tredjepart. I noen av sakene, f.eks. Øyfjellet, Haramsøy og Tysvær er det også tatt ut søksmål mot OED. Skal de som saksøkt part sjekke seg selv i disse sakene også? 

Anleggsarbeidene fortsetter, dag eller dag. Samtidig vet vi at ingenting er i veien for å stanse utbyggingene. Det er bare en beslutning som skal til. Samfunnet, og konsesjonærene, er tjent med at enhver utbygging foregår på lovlig grunnlag, understreker Salen, som forventer at Olje- og energiminister Tina Bru viser respekt for stortingets vedtak og nå kommer ut på banen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse