Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 oktober 2020 09:37
Del på Facebook
Oslo Havn har etablert landstrømanlegg på Vippetangen i Oslo som passasjerskipene bruker. Flere steder rundt Oslofjorden er det derimot strømanlegg som hittil ikke er brukt en eneste gang fordi bulk- og konteinerskipene ikke er bygget om for å bruke landstrøm. Foto: Heiko Junge / NTB
Oslo Havn har etablert landstrømanlegg på Vippetangen i Oslo som passasjerskipene bruker. Flere steder rundt Oslofjorden er det derimot strømanlegg som hittil ikke er brukt en eneste gang fordi bulk- og konteinerskipene ikke er bygget om for å bruke landstrøm. Foto: Heiko Junge / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Enova har siden 2012 delt ut nær 650 millioner kroner til rundt 95 landstrømsprosjekter langs hele kysten. Men flere av anlegg er aldri brukt.

En av hensiktene med tildelingene for å etablere landsstrøm i havnene rundt Oslofjorden er å oppfylle målene i samarbeidsprosjektet Utslippsfri Oslofjord. Hensikten er å kutte klimautslipp, støy og annen forurensning fra båtene mens de ligger til kai.

Drammens landstrømanlegg kostet 25 millioner kroner og sto klart i desember i for. Ikke et eneste skip har brukt anlegget, skriver Kommunal Rapport. Heller ikke i Moss, der landstrømanlegget har stått ferdig siden desember i fjor, har et eneste skip benyttet det miljøvennlige tilbudet hittil.

– Per i dag har ikke ett skip koblet seg til. Det er en felles utfordring de fleste havnene i Oslofjorden har. Det er derfor vi har etablert et samarbeid for å forsøke å påvirke rederne. Det kan bli nødvendig med både pisk og gulrot. De må se at det lønner seg, sier assisterende havnesjef Uvar Vannebo i Drammen Havn IKS.

I motsetning til passasjerbåtene er ikke bulk- og konteinerskipene som frakter varer inn Oslofjorden, bygd for å ta imot landstrøm. Rederne har ikke tatt kostnaden ved å investere i det utstyret som trengs om bord.

Heidi Neilson er miljøsjef i Oslo Havn KF, og hun påpeker at rederne er mest opptatt av å få ned drivstofforbruket når de seiler.

– Jeg tror nøkkelen til suksess er å tilby både landstrøm, lading av elektriske batterier, samt framtidens fornybare drivstoff, som skip vil trenge under seiling, sier hun.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 16 timer siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 3 dager siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 4 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Vidar Hölm 4 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
Norges offentlige helsevesen er i full krise og det er det nettopp Arbeiderpartiet som har hovedansvaret for! Helsereformen 2002/Tore Tønne. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse