Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 oktober 2020 09:37
Oslo Havn har etablert landstrømanlegg på Vippetangen i Oslo som passasjerskipene bruker. Flere steder rundt Oslofjorden er det derimot strømanlegg som hittil ikke er brukt en eneste gang fordi bulk- og konteinerskipene ikke er bygget om for å bruke landstrøm. Foto: Heiko Junge / NTB
Oslo Havn har etablert landstrømanlegg på Vippetangen i Oslo som passasjerskipene bruker. Flere steder rundt Oslofjorden er det derimot strømanlegg som hittil ikke er brukt en eneste gang fordi bulk- og konteinerskipene ikke er bygget om for å bruke landstrøm. Foto: Heiko Junge / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Enova har siden 2012 delt ut nær 650 millioner kroner til rundt 95 landstrømsprosjekter langs hele kysten. Men flere av anlegg er aldri brukt.

En av hensiktene med tildelingene for å etablere landsstrøm i havnene rundt Oslofjorden er å oppfylle målene i samarbeidsprosjektet Utslippsfri Oslofjord. Hensikten er å kutte klimautslipp, støy og annen forurensning fra båtene mens de ligger til kai.

Drammens landstrømanlegg kostet 25 millioner kroner og sto klart i desember i for. Ikke et eneste skip har brukt anlegget, skriver Kommunal Rapport. Heller ikke i Moss, der landstrømanlegget har stått ferdig siden desember i fjor, har et eneste skip benyttet det miljøvennlige tilbudet hittil.

– Per i dag har ikke ett skip koblet seg til. Det er en felles utfordring de fleste havnene i Oslofjorden har. Det er derfor vi har etablert et samarbeid for å forsøke å påvirke rederne. Det kan bli nødvendig med både pisk og gulrot. De må se at det lønner seg, sier assisterende havnesjef Uvar Vannebo i Drammen Havn IKS.

I motsetning til passasjerbåtene er ikke bulk- og konteinerskipene som frakter varer inn Oslofjorden, bygd for å ta imot landstrøm. Rederne har ikke tatt kostnaden ved å investere i det utstyret som trengs om bord.

Heidi Neilson er miljøsjef i Oslo Havn KF, og hun påpeker at rederne er mest opptatt av å få ned drivstofforbruket når de seiler.

– Jeg tror nøkkelen til suksess er å tilby både landstrøm, lading av elektriske batterier, samt framtidens fornybare drivstoff, som skip vil trenge under seiling, sier hun.

(©NTB)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 5 timer siden – Hvor er logikken i Nav-saken, Geir Inge Lien?
Merkelig at Lien ikke forstår at kamp om flere statlige arbeidsplasser til fylket og vurdering av sammenslåing og plassering av ...
Dette er en kjempeskandale. Tenk å kjøpe inn helikoptre som ikke kan lande på mange av sykehusene som har helikopterplass. ...
Ketil Strand Andersen 20 timer siden Rbnett: Stopp Nav-flyttingen til Kristiansund
Vi kan støtte Molde på dette, men kun dersom Moldenserne greier å bidra til at sykehuset i Kristiansund opprettholdes.
Her er det ingen sammenheng mellom sitatet til Christensen og konklusjonen som Tønnesen trekker. Sammenslåingen var begrunnet med billigere lokaler, ...
Vidar Hölm 1 dager siden Regionspørsmålet arkiveres – endelig!
Ja ser jo de jubler i molde over sine kjære naboer i nord. Nå får de NAV kontoret fra Kristiansund. ...
Vidar Hölm 1 dager siden Bypakken – bompenger til evig tid?
Bruk blinklys i rundkjøringer og lag rundkjøring i Dalekrysset og i Norges mest snodige kryss, Rensvikkrysset ,så er dere i ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i større format og valg av periode. Her vil du også kunne finne tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte