Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 oktober 2020 19:59
Del på Facebook
Danmark og Sverige går inn som garantister og tegner seg for cirka 9,5 prosent av de tilbudte aksjene i selskapets emisjon, opplyser selskapet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB.
Danmark og Sverige går inn som garantister og tegner seg for cirka 9,5 prosent av de tilbudte aksjene i selskapets emisjon, opplyser selskapet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter en aksjeemisjon har den svenske og danske staten økt sine eierandeler i det kriserammede flyselskapet SAS.

Det skriver E24. Selskapet opplyste om resultatet av emisjonen i en børsmelding onsdag.

Emisjonen ble nesten fulltegnet. Men Sverige og Danmark måtte stille som garantister for 9,5 prosent av de tilbudte aksjene. Dermed øker de sine eierandeler i selskapet.

SAS får inn i underkant av fire milliarder svenske kroner i emisjonen. Den er en hjørnestein i en rekapitaliseringsplan som SAS har lansert i kjølvannet av koronakrisen. Totalt skal 14 milliarder svenske kroner bli hentet inn, delvis gjennom kapitaltilførsler og lån fra den danske og svenske regjeringen, men også i form av ulike typer obligasjonslån som kan eller vil bli omgjort til aksjekapital.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse