Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
08 november 2020 08:42
Del på Facebook
Y-blokka er revet for å gjøre plass til det nye regjeringskvartalet til en anslått kostnad på 36,5 milliarder kroner. Foto: Berit Roald / NTB
Y-blokka er revet for å gjøre plass til det nye regjeringskvartalet til en anslått kostnad på 36,5 milliarder kroner. Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det nye regjeringskvartalet kan komme til å koste opptil 36,5 milliarder kroner. Nå vil Frp be regjeringen finne billigere løsninger.

Mandag legger Frp fram sitt alternative budsjett. Der foreslår de å kutte hele den foreslåtte bevilgningen fra regjeringen på 1,3 milliarder kroner til å starte byggingen av regjeringskvartalet.

– Vi mener regjeringen må komme tilbake til Stortinget med flere ulike alternativer og kostnadsbesparende tiltak, sier Sivert Bjørnstad (Frp) i finanskomiteen til Aftenposten.

Bjørnstad kaller det nye regjeringskvartalet et «råflott prestisjeprosjekt for regjeringen».

– Å bruke et sted mellom 30 og 40 milliarder kroner på offentlige kontorbygg i Oslo vitner om dårlig kostnadskontroll og stormannsgalskap, sier han.

Bjørnstad kaller det er uforståelig at der mulig å bruke like under 300.000 kroner per kvadratmeter i prosjektet og han peker på at det bygges nye sykehus både i Drammen og Stavanger for rundt 80.000 kroner per kvadratmeter

Det første av tre byggetrinn i det nye regjeringskvartalet skulle etter planen starte opp i 2020. Prosjektet er forventet å være ferdig i 2029.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 30 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse