Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
12 desember 2020 22:37
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Ty Stange / Ritzau Scanpix / NTB
Illustrasjonsfoto: Ty Stange / Ritzau Scanpix / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Utsatt frist for idriftsettelse av Havsul I vil være i strid med både norsk lov og EØS-retten. Konsesjonæren har av økonomiske hensyn valgt å ikke gjennomføre miljøundersøkelser. Dette er alvorlige brudd på betingelsene, mener Motvind Nordvest.

Nå er det opp til Olje- og energidepartementet å fatte en endelig avgjørelse etter at NVE sitt vedtak om ytterligere idriftsettelse er klaget inn for departementet. Motvind Nordvest har derfor engasjert advokat Anders Svinø i Judica til å skrive brev til departementet der dette blir utdypet.

– Vi ser ikke at departementet kan lande på en annen konklusjon. En innvilgelse av søknaden om ytterligere utsatt frist for idriftsettelse av Havsul I, vil være brudd både på norske og internasjonale lover, sier advokat Anders Svinø som er juridisk rådgiver for Motvind Nordvest.

I brevet blir det vist til at en innvilgelse av søknaden vil bryte med følgende lover;

annonse

  • Brudd på norsk lov (forvaltningsloven § 17, naturmangfoldloven §7, jf. §§ 8-12. Dessuten Forskrift
    om konsekvensutredninger
  • Brudd på «Føre-var-prinsippet» som er tatt inn i forvaltningsloven og naturmangfoldsloven
  • Brudd på EØS-retten, herunder Plandirektivet og EIA-direktivet

– Vi ser på dette som så alvorlige forhold at vi har engasjert advokat for å følge saken videre. Vi forventer en korrekt behandling i OED i forhold til norske lover, men vil om nødvendig vurdere å ta saken til retten for å få en rettslig avklaring rundt disse forholdene, sier John I. Myklebust, leder i Motvind Nordvest.

I brevet blir det også påpekt at Havsul I-konsesjonen er gitt på grunnlag av energiloven og ikke på grunnlag av et regelverk som er ment å regulere slike utbygginger.

I tillegg har Havforskningsinstituttet kommet med en helt ny rapport med klar fraråding om å tillate slike utbygginger i gyteområder og migrasjonsruter for viktige fiskebestander.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 2 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Terje SundsbøSa ikke at det var trygt, men tryggere for mennesker, da det er lett å komme seg av en ferge, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Anne Mari SandshamnOm «vertskapet» er en idrettsturnering eller et annet kulturarrangement man deltar på, så kan man ikke dra før det er ...
Anne Mari Sandshamn 3 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Terje SundsbøBrann på ferge er ingen fare for passasjerer, det er bare å gå i en livbåt. Det er inge store ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
Det er svært alvorlig når Jørn Inge Løvik, daglig leder Romsdalsaksen AS, unnlater å nevne at med Møreaksen så blir ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Anne Mari SandshamnJeg tror de fleste følger dine velmenende råd. Men svær ofte skjer det uforutsette ting. Og du kan jo ikke ...
Anne Mari Sandshamn 3 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Terje SundsbøOm du stresser av gårde i frykt for å møte en stengt fergebom,bør du lære deg å starte avreise tidliger. ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte