Utsatt frist for idriftsettelse av Havsul I vil være i strid med både norsk lov og EØS-retten. Konsesjonæren har av økonomiske hensyn valgt å ikke gjennomføre miljøundersøkelser. Dette er alvorlige brudd på betingelsene, mener Motvind Nordvest.
Nå er det opp til Olje- og energidepartementet å fatte en endelig avgjørelse etter at NVE sitt vedtak om ytterligere idriftsettelse er klaget inn for departementet. Motvind Nordvest har derfor engasjert advokat Anders Svinø i Judica til å skrive brev til departementet der dette blir utdypet.
– Vi ser ikke at departementet kan lande på en annen konklusjon. En innvilgelse av søknaden om ytterligere utsatt frist for idriftsettelse av Havsul I, vil være brudd både på norske og internasjonale lover, sier advokat Anders Svinø som er juridisk rådgiver for Motvind Nordvest.
I brevet blir det vist til at en innvilgelse av søknaden vil bryte med følgende lover;
- Brudd på norsk lov (forvaltningsloven § 17, naturmangfoldloven §7, jf. §§ 8-12. Dessuten Forskrift
om konsekvensutredninger - Brudd på «Føre-var-prinsippet» som er tatt inn i forvaltningsloven og naturmangfoldsloven
- Brudd på EØS-retten, herunder Plandirektivet og EIA-direktivet
– Vi ser på dette som så alvorlige forhold at vi har engasjert advokat for å følge saken videre. Vi forventer en korrekt behandling i OED i forhold til norske lover, men vil om nødvendig vurdere å ta saken til retten for å få en rettslig avklaring rundt disse forholdene, sier John I. Myklebust, leder i Motvind Nordvest.
I brevet blir det også påpekt at Havsul I-konsesjonen er gitt på grunnlag av energiloven og ikke på grunnlag av et regelverk som er ment å regulere slike utbygginger.
I tillegg har Havforskningsinstituttet kommet med en helt ny rapport med klar fraråding om å tillate slike utbygginger i gyteområder og migrasjonsruter for viktige fiskebestander.