Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 mars 2021 21:13
Del på Facebook
Selv om februar startet svært kaldt, endte det opp med å bli satt flere varmerekorder i Norge. Kaldest var det i Folldal, varmest ble det i Grimstad.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Selv om februar startet svært kaldt, endte det opp med å bli satt flere varmerekorder i Norge. Kaldest var det i Folldal, varmest ble det i Grimstad.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Februar var kald i store deler av landet. Samtidig endte måneden med å bli svært mild, og flere varmerekorder ble slått.

Kaldest var det i Innlandet og Trøndelag. Man må tilbake til 2010 for å finne en kaldere februar i disse områdene, skriver Meteorologisk institutt.

Kaldest i Folldal

Aller lavest temperatur ble det målt i Folldal, der det var 38,6 kuldegrader den 3. februar. Ellers ble det målt 23,5 kuldegrader på Ørsta-Volda lufthamn i Ørsta den 9. februar, og 34 kuldegrader den 5. februar på Bykle i Agder.

I Bergen ble det registrert åtte dager med minimumstemperatur lavere enn 10 minusgrader. Dette er det nest høyeste antall slike dager som er registrert i februar i Bergen, bare slått av 1895, da det ble målt 11 dager.

Varm avslutning i februar

Flere værstasjoner satte 28. februar rekord for høyeste temperatur målt i en februar måned. Blant annet hadde værstasjonene Flisa II i Åsnes 13 grader, Kjelvik i Kristiansand 16,3 grader og Evenstad i Stor-Elvdal 13,8 grader.

Høyeste maksimumstemperatur ble registrert 28. februar på Landvik i Grimstad der temperaturen ble målt til 16,9 grader.

Kaldt var det også på Svalbard, men Jan Mayen var den varmeste stasjonen i Arktis, med en gjennomsnittstemperatur på -1,2 grader. Kvitøya var kaldest med -12,8 grader i gjennomsnitt.

Ny-Ålesund hadde en gjennomsnittstemperatur på -6,1 grader. Mens gjennomsnittstemperaturen på Svalbard lufthavn var -6,6 grader.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse