Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 mars 2021 12:49
Del på Facebook
– I Europa finnes villreinen nesten bare i Norge. Vi har et særskilt internasjonalt ansvar for å ta vare på den, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.Foto: Berit Roald / NTB
– I Europa finnes villreinen nesten bare i Norge. Vi har et særskilt internasjonalt ansvar for å ta vare på den, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi har særskilt ansvar for å ta vare på villreinen og villaksen, sier klima- og miljøministeren. At artene nå kan bli oppført på rødlista er alvorlig.

Den norske villreinen og villaksen kan ende på rødlista etter at Artsdatabankens foreløpig rapport foreslår å oppgradere statusen fra livskraftig til nær truet.

Det er blant annet bygging og aktiviteter i fjellet som truer reinen. I tillegg er flere tusen dyr avlivet de siste årene for å stoppe skrantesyken.

– Regjeringen har vedtatt en kvalitetsnorm for villrein der vi overvåker tilstanden til villreinstammene for å sikre dyrenes leveområder og levekår framover, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

Når det gjelder situasjonen til villaksen, opplyser han at en handlingsplan utarbeides. I tillegg er det for noen år siden innført et trafikklyssystem for å regulere lakseoppdrett i fjordene.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse