Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
31 mai 2021 21:56
Del på Facebook
Staten bør trå til med støtte til folk som kjøper sykkel med batteri, mener MDG. På verden sykkeldag lanserer de ideen om en elsykkelmilliard. Foto: Lise Åserud / NTB
Staten bør trå til med støtte til folk som kjøper sykkel med batteri, mener MDG. På verden sykkeldag lanserer de ideen om en elsykkelmilliard. Foto: Lise Åserud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

MDG vil likestille elsykkel med elbil og fjerne momsen. I tillegg ber partiet om at det settes av 1 milliard kroner i kontantstøtte til elsykkelkjøpere.

Forslagene skal formelt lanseres på verdens sykkeldag 3. juni.

MDG ønsker seg en nasjonal støtteordning der folk som kjøper seg elsykkel, får et kontantbeløp i støtte. I alt vil partiet sette av 167 millioner kroner til dette hvert år i en seksårsperiode, til sammen 1 milliard kroner.

– Elsykkelen har potensial til å bli den nye folkevogna, sier Oslos miljøbyråd og stortingskandidat fra Oslo MDG, Lan Marie Berg, til NTB.

Ser til Oslo – og Sverige

Hun viser til Oslo, der byrådet har gjennomført et prøveprosjekt med tilskudd til å kjøpe elsykkel og transportsykler. Tilskuddet ble det mest populære fra kommunens klima- og energifond noensinne.

– Det ga så god effekt at den svenske regjeringen innførte en elsykkelstøtte på 1 milliard kroner, noe som førte til kraftig vekst i salget av elsykler. Nå vil MDG ha samme satsing på elsykler i Norge, slik at enda flere over hele landet får råd til å skaffe seg en elsykkel, sier Berg.

I Sverige førte elsykkelstøtten til at salget ble mer enn doblet, fra 65.000 til 142.000 elsykler i løpet av ett år. Svenskene kunne søke om å få tilbakebetalt 25 prosent av kjøpesummen når de kjøpte elsykkel, begrenset oppad til 10.000 svenske kroner.

Ifølge MDGs beregninger vil en slik støtteordning alene gi minst 180.000 nye elsykler på norske veier de neste årene.

Krever momsfritak

I tillegg krever MDG at også elsykler får momsfritak på lik linje med elbiler.

– I dag gir staten ut mange hundre tusen i avgiftslette til de som kjøper seg nye elbiler, men man får ikke en krone om man kjøper en elsykkel, sier Berg, som påpeker at den samlede skattefordelen for elbiler ble beregnet til 19,2 milliarder kroner i 2020.

Om elsyklister får den samme avgiftsletten, vil det koste rundt 300 millioner kroner i året, har MDG regnet ut.

Sykkelpakke til 23 milliarder

MDG vil også øke satsingen på nye sykkelveier kraftig og gi mer penger til kommuner som prioriterer gang- og sykkelveier, samt støtte bedrifter som tilrettelegger for sykkel på arbeidsplassen.

– I tillegg til å gjøre elsyklene billigere, er det helt avgjørende at vi bygger flere og bedre sykkelveier, sier Berg.

I alt foreslår partiet å øke potten til sykkeltiltak med den nette sum av 23,5 milliarder kroner mer enn regjeringen, fordelt over det neste tiåret.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse