Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 juni 2021 10:44
Del på Facebook
Petroleumstilsynet mener brannen på Equinors anlegg på Tjeldbergodden i desember i fjor hadde potensial til å bli en storulykke der liv gikk tapt. Foto: Øyvind Kvammen / NTB
Petroleumstilsynet mener brannen på Equinors anlegg på Tjeldbergodden i desember i fjor hadde potensial til å bli en storulykke der liv gikk tapt. Foto: Øyvind Kvammen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Petroleumstilsynet mener brannen på Equinors anlegg på Tjeldbergodden i desember i fjor, hadde potensial til å bli en storulykke der liv gikk tapt.

Det kommer fram i Petroleumstilsynets (Ptil) granskningsrapport etter brannen i Møre og Romsdal 2. desember i fjor.

«Granskingen har identifisert alvorlige brudd på regelverket og vi har nå gitt pålegg til Equinor», skriver Ptil i rapporten. Også den interne granskningen av brannen på Equinor-anlegget viser at brannen kunne gitt et svært alvorlig utfall.

Brannen ble slukket etter en times tid og ingen ble skadd i hendelsen.

Kunne medført eksplosjon

Ifølge Equinor startet brannen da en dampturbin ikke stanset som den skulle, men heller økte hastigheten. Dette førte til at tunge metalldeler ble slynget ut og slo hull i en rørlinje med smøreolje til turbingeneratoren. Smøreoljen antente og forårsaket brannen.

Metalldelene har også blitt slynget med stor kraft gjennom veggene på kompressorhuset, og kunne truffet personell på utsiden av bygget.

«De flygende komponentene har også truffet syntesegassanlegget som også er lokalisert i kompressorhuset. Dersom dette hadde medført en lekkasje av syntesegass, kunne det ha medført en eksplosjon og/eller en større brann», heter det videre.

Flere avvik

Tilsynets vurdering er at hendelsen hadde potensial til å bli en stor ulykke, som kunne medført alvorlig personskade eller død, samt betydelig økonomisk tap.

Petroleumstilsynet har avdekket fire avvik fra regelverket:

  • Mangelfull identifisering av sikkerhetsfunksjoner, oppfølging av teknisk integritet og barrierefunksjon
  • Oppfølging av systemet
  • Dokumentasjon
  • Sikkerhetsavstand til brannstedet ikke etablert

Tilsynet har gitt Equinor pålegg om å «identifisere, iverksette og følge opp tiltak for å sikre at utstyr med sikkerhetsfunksjon blir identifisert og klassifisert for å sikre korrekt oppfølging av funksjon og håndtering av svekkelser for å ivareta sikker drift».

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse